Makea = ny vallstjärna?

Nja, vallstjärna får vi la se, men idag skötte hon sig bra tycker jag.

Det var jag, Carina och Iris som var iväg hos Lava's (iris hund) brorsa i Vara.


Makea


Lava (svårt att fota ljus hund i disigt väder)


Tierra

Makea var mycket hetare än vad jag någonsin anat! Först fick hon testa på några får i fålla, hon var pang på så jag kunde vara ganska hård på henne för att hon skulle lyssna och lugna sig, koppel på hela tiden för att kontrollera henne. Efter ett tag där så gick vi och vilade (det får vara korta pass om dom ska göra nytta!). Tierra och Lava gick lite till och sen skulle jag få testa Ankor. 3st ankor i fålla och det gick mycket lugnare. Oftast är nybörjarhundar lugnare på ankor än får pga storleken, fåren är så stora så då går hundarna på lite mer i brist på annan vetskap av vad dom ska göra. Så inne hos ankorna kunde jag släppa henne och mestadels gick det lugnt och fint till när hon föste runt dom. Duktig blå!

Efter fika och pratstund så gick Tierra och Lava in på andra får och körde igen. Makea fick även testa på dessa fåren i en fålla. Nu var hon lite lugnare och kunde hålla sina heta känslor någorlunda under styr och lyssnade mer och kunde fösa dom nära utan att få flipp! Det är ju bra.

Vi tog inte så mycket bilder men här kommer iaf ett kort på varje djurslag.




Tror både jag och Makea fick mersmak på vallning och det kanske är något vi kan komma att syssla med lite i framtiden.

Just nu håller jag på som Carina nyss gjort, att bestämma mig för VAD jag vill göra med Makea. Att hålla på lite med många olika sporter kommer inte ta mig någon vart alls. så att hålla på mycket med få olika sporter ger mer effektiv träning.

Bruks: Jag har nog iaf kommit fram till att bruks är något jag inte kommer att lägga ner tid på. Mycket pga lydnaden som är i all bruks, det är något jag inte orkar nöta eller något som jag har så brinnande intresse för. Vi kommer dock köra Sök och uppletande för att vi båda tycker det är kul. Men aldrig tävla.

Lydnad: Lydnaden är något som jag är helt fast i. Älskar det. Och jag har sån jäkla tur att Makea tycker det är lika kul som jag! Detta kommer helt klart vara vårat huvudmoment.

Agility: Jupp, absolut! Mycket därför jag valde hunden jag gjorde. Agility är något Ebba aldrig tyckte va kul så jag har inte fått utvecklas i detta än, har bara fått jobba med andras hundar. Nästa år ska jag och Makea utvecklas tillsammans i detta =)

Vallning: Har inte bestämt men blev helt klart intresserad av det idag. Så vi får se. Extra kul när två andra Aussiesar som jag ändå har såppas bra kontakt med håller på med det så då kan man träna tillsammans. Och att idag se hur kul Makea tyckte det var och att rasen faktiskt ska valla, eller vad man ska säga, gör det intressant att se hur hundar jobbar.

Viltspår: Viltspår ska jag ge en chans. Man behöver ju inget mer än spår där vilket gör det enklare och roligare att träna och tävla i. Att få något som bryter av lixom.

Freestyle: Absolut INTE! Vi gör lite trix för skoj skull men jag skonar er synen att se mig dansa!!

Utställning: Asså utställning åker vi ju på för att båda tycker det är roligt, sen får vi ju se hur det går nu 2009, det är ju det som avgör om vi fortsätter med det. Huvudsaken är att det inte kräver någon större träning och att det då inte kommer prioritera bort något annat.

Sen va la sporterna som vi någon gång varit inblandade i hittills. Så det är framför allt lydnad, agiltiy och viltspåret som kräver träning (och självklart vallningen om vi sysslar med det). Och viltspåret kan ju "gå över" hyffsat fort om vi bara kommer igång! Så här ligger tankarna nu iaf...... Lutar åt detta.

Var valpvakt igår! Lägger upp bilder på dom söta små imorron!

Kommentarer
Postat av: Sara och Mischa

Ååå vad kul. Visst är valparna gosiga? Nu är det inte långt kvar tills dem blir leverans klara, och jag längtar så mycket! =)



Ha en trevlig 4-advent, du med!

2008-12-21 @ 16:36:33
URL: http://collimin.cybersite.se/
Postat av: Carina Kalote's

Det var kul att du blev lite biten av att valla.

Ni är hjärtligt välkomna hit igen.



God Jul Och Gott Nytt År



ps. har ett jätte fint kort på Makea som jag skickar till dig på e-mailen d.s

2008-12-22 @ 08:36:50
URL: http://web.telia.com/~u83814187/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0