SNURR!!

Asså man blir ju snurrig, korkad, dum i huvudet och idiotförklarad av att läsa körkortsteori!!!! Har två knasigheter jag inte riktigt får uträtt, eller tänker jag bara snett??
 
Det första är: Citat från boken: "Med en hastighet av 90km/h eller 25m/s innebär det att...." och "Farten är 30km/h, dvs nästan 9m/s..." Och står det hur fan dom räknar ut det? NEJ! Testade ett räknesätt på 30km/h frågan, att göra om KM till M och H till Sek och det funkade, mend det funkade INTE vid 90km/h.. Och detta kommer dett allstå frågor på, det har jag fått på testproven jag gjort.¨

Dilemma nr2 som jag själv råkade ut för härom veckan. Jag körde på en 90-väg med 3 filer, alla åt samma håll. Jag låg i innersta, alltså längst till höger och höll hastigheten 90, inte mer. I mittenfilen ligger det en pösmunk och lunkar fram i 75-80 och han ligger kvar där. Genast upptäcker jag att jag kommer att köra om honom, men på "fel" sida! Detta säger M att man INTE får medans P säger att det är Ok sålänge det är 3 filer... I boken står det såhär: "På gator där hastigheten är MAX 70km/h, och det är minst två markerade körfält i vardera riktning, kan du välja att köra om på höger eller vänster sida. Denna regel finna för att minska antalet körfältsbyten." Detta står under rubriken "Omkörning i stadstrafik". Jag var ute på motorväg och 3 filer och mer än 70km/h, alltså 90km/h. FICK JAG KÖRA OM PÅ HÖGER SIDA?? Man ska ju köra om på vänster... Men detta står det alltså inte ett skit om i boken och såklart glömde jag fråga min bilskolelärare och nästa lektion är EFTER teoriporvet... hmm.... Samma sak undrar jag när det är två-filigt. Vi säger att det är 70km/h och en pösmunk ligger i 60km/h i ytterfilen (båda går rakt fram) - måste jag då, som ligger i innerfil (höger) sakta ner till 60 för att INTE köa om honom och därmed är vi båda stopplossar för all trafik i samma riktning. Jag vet inte hur det är men jag tycker inte det låter så fruktansfärt logiskt iaf :P

Men det är la många här som har körkort och kan regler??? Till och med min kompis som fick körkort förra veckan blev osäker och vi kom inte fram till något. Det finns alltså ingen förklaring. Jag bilr GALEN!! Och sjukt trött på bokfanskapet som bara krånglar till allt!!

I övrigt så tränade jag ett minipass med blå idag, hon hade en J*VLIGT snygg fotposition om jag får säga så! Men den är la borta imorron, haha :P Igår ville hon inte ha mat på eftermiddagen och i morse fick hon i sig lite grann.. motvilligt. LÖP PÅ G?!?! Kanske även därför hon sansat höll sig i position idag med??  NEJ TACK FÖR F*N INTE NU!!!!!! Det får vänta ett tag........ Men godiset vid träning var inga problem och heller inte lek och jävulskap, det är trots allt Min lilla Blå vi pratar om.... hihi

Nu ska här tryckas ner trynet i boken igen!! Ha de!

Kommentarer
Postat av: Flisan

Jag är inte säker men jag TROR att du INTE får köra om på höger sida på 90-väg, dock på 70-väg o under. Det stod väl så i boken, att det gäller MAX 70-väg, då är det väl så? Det va iaf så jag fick lära mig på körskolan. Dock skulle jag aldrig i verkligheten byta fil på 90-vägen bara för att den andra bilen till vänster om mig kör sakta :P Iaf itne om det inte är mkt trafik o flera bilar jag vill komma förbi.

2008-12-01 @ 21:24:24
URL: http://egenhund.blogspot.com
Postat av: Eva m buhundar

Lite tips, jag tror inte du ska analysera för mycket, se till helheten så kommer detta lösa sig galant :) Om du vill omvandla km/h till m/s så ska du dela med 3,6 (1h=3600s, 1km=1000m) - då blir det rätt lovar. De har avrundat lite konstigt när de räknat ovan.



Ang omkörning på högersida, så TROR jag (men ändå rätt säker) att det är tillåtet när det är köer, även om det är 90 km/h.



LYCKA TILL på teoriprovet, när det nu är och plugga LUGNT!!!

2008-12-01 @ 21:46:47
URL: http://www.buhund.cybersite.se
Postat av: Linda, Jojje och Milou

Herre gud det var ju så nyss som jag tog körkort typ 4 år sen, å jag minns inte...Men jag har för mig att när det är 3 filig motorväg (70km/h å där över) så får du inte köra om på höger sida utan måste gå in bakom å köra om, men är det 70 å där under så är det okej å även om du ligger i en "egen" fil som ska vika av nånstans längre fram...Typ trefiligt söder ut mot Kållered från Mölndal, där är ju en 3:dje fil till Torrekullamotet å där får man köra om på höger sida fast att det är 90km/h...Vi köer är det okej att köra om även på de högre hastigheterna...

Jag kan säga att det är väldigt skönt att redan ha körkortet, men ett hett tips till dig är att ringa till din körskolelärare å fråga INNAN teoriprovet så är du SÄKER till skrivningen!!!!!!!!!!!!

Det låter som du ska göra den väldigt snart...

LYCKA TILL MED SKRIVNINGEN NÄR DET NU ÄN ÄR!!!!!!!!!!!!!

Massa lyckokramisar Linda, Jojje och Milou.

2008-12-01 @ 22:32:48
URL: http://bloggis.se/andersson
Postat av: tezze

Tack för svaren! Men jag tycker ändå det är väldigt konstigt att man inte får köra om på höger sida i 90, det blir la trafikstockning om jag ska bromsa in, köra ut två filer, gasa på och sen gå in två filer igen... jag tycker inte det låter så logiskt, men jag får nog kolla med min lärare :P När jag kommit på nått sånt här så stör jag mig alltid på det tills det är utklurat, hihi.



Tack för alla funderingar, det är kul att det är fler än jag som blir lite osäkra vid sånna här saker :P haha



kram!

2008-12-02 @ 09:47:54
Postat av: Tina (m. Tarzan)

Hmmmm, bara för att ställa till det för dej lite - så tror jag att det är OK att köra om på insidan så länge du inte byter till innern pga av det. Men om du ligger i din fil och vänsterfilen upptas av en som tycker att det är bättre att slösa upp bromsoljan först, så tror jag att det är OK. Du håller hastigheten och följer trafiken om man säger så. Det handlar typ inte ens om en omkörning då. Utan flyt i trafiken :) Vet att det förr var totalförbud, att köra om i innerspår - men TROR att det ändrades. Kan vara helt ute och cykla, men har för mej att det var så jag lärde mej.

Men grejjen är att det alltså det är inte OK att "dra om" på nsodan, men om du "passerar" så är det OK - om du fattar vad jag menar :) Tror att det ändrades pga mindre körfältsbyten = mindre incidenter och bättre flyt.



Håller tummarna, så säg till när jag sluta hålla dom ;)

kram Tina

2008-12-02 @ 10:58:50
URL: http://www.carrandos.se
Postat av: Hanna

Om hastigheten på vägen är 90 och du kör i 90 gör du ingen omkörning. Skulle det vara 2 filer och det ligger någon i omkörningsfilen som kör långsammare än du så är det ingen omkörning om du kör i laglig hastighet och passerar fordonet. Om du skulle gasa och köra fortare än angiven hastighet i höger körfält för att komma om fordonet i omkörningsfilen så har du gjort en omkörning.



2008-12-03 @ 18:18:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0