Hmm

Haha jag vet inte var mamma läste när hon läste upp PMet för mig igår. Makea är inte nummer 22 i ringen, hon är nummer 17.. Så min söta teori sprack lite :P hihi. Men ändå..

Fick en förfrågan om vilka min favoritraser var och ombads att lista upp dom 1-5 och säga varför jag till sluta valde rasen jag har. Kan ju säga att jag inte kan lista dom i ordning. Men jag kan säga mina favoriter, det är la 6 absoluta favoriter.


Dobermann: En ABSOLUT favorit!! Tycker dom är så jävla läckra! En snygg Dobermann är svår att slå. Dock en hund som jag nog inte kommer att skaffa. Dom är lite för långsamma för mig att jobba med, och inte en hund som jag skulle skaffa om jag inte skulle jobba med den heller..


Saluki: Är en vacker elegant hund. Lite för stor och klen hund för mig men väldigt fina!


Basenji: Är en hund som ligger närmast då jag vill ha en hund att inte jobba med. (ja, någon gång kanske man inte vill ha en arbetsnarkoman :P hihi). Dom är väääldigt läckra! Lite i minsta laget i storlek men en hund jag lätt kan tänka mig!


Norsk Buhund: KLART en favorit. En otroligt läcker hund med ett vaket och glatt uttryck som jag faller för! Dom har en väldigt egen och speciell personlighet. En hund man inte kan veta hur den är att ha förens man haft en själv! Kommer tyvärr nog aldrig att skaffa en buhund till. Inte för att jag inte tycker om dom, Ebba håller jag högt! Utan mer att det inte finns den hunden med den mentaliteten jag vill ha. Jag tycker aveln har spårat ut och det kommer inte fram psykiskt bra hundar. I MITT öga iaf. Ebba är en buhund med jäkligt bra mentalitet! Så även hennes syster som jag träffat! Men dom är ganska sällsynta. Det är en ära att fått haft en bra buhund!


Kelpie: En ras jag valde mellan när jag var ute efter hund nummer två. Stod länge och valde mellan Kelpie och Aussie men innerst inne var Aussien MIN hund. Haft lite dåliga erfarenheter av Kelpies men tvivlar inte på att det är en bra hund om man får rätt! Älskar den bruna färgen och egentligen tror jag att jag faller för den pga av uttrycket, det liknar spetsarnas, buhundens, med dom öronen och glada ögonen! Söta!!

MEN om jag nu gillar alla dessa, förhållandesvis, korthåriga hundar va fan valde jag en sån här dåre för då??:
 
Ja en lagom storlek på hund med päslvård har jag alltid velat ha, i måttliga mängder. Men det är få pälsiga hundar som faller mig i smaken för mina avsikter med hund. Aussien är defenitivt MIN ras och jag hade inte kunnat hitta en bättre hund! Jag är helt fast och det är i mina ögon den ända hund jag kommer att äga så länge jag tränar med hundar! En aussie är en hund med EXTRA ALLT! Passar mig som handen i handsken! Som ni ser ovanför så är hundar med hängöron inget som jag egentligen fastnat för. Men aussien får ändå ett väldigt vaket uttryck som kan göra många olika miner. Makea ser verkligen GLAD ut när hon är glad och verkligen SUR ut när hon är sur. Men någon sötare mysigare ras finns inte! Lagom med päls där jag ändå får klippa och pyssla med lagom som jag vill! Det som faller mig mest i smaken är Merlarna. Red och Blue. Även om många okunniga tar dom som en blandras av 10raser så är det en annorlunda färg och jag gillar udda hundar! Dock måste för mig färgen vara "rätt". Halva hunden kan inte vara svartfläckig, då ser man inte så mycket av merlen som jag gillar. Makea faller mig i färgsmak som ni vet. Inga stora svarta fläckar, vita framben, vitt bröst och "rena" färger i ansiktet med mycket brunt och klara linjer ger en vacker huvudform med fint uttryck! Den smala vita bläsen gör att nosen inte ser så bred ut och den djupa blåa färgen är läcker. Det hon kunde haft är en vit krage, det är fint. MEN nu gör inte färgen en hund och det är INTE det viktigaste, det är inte det jag menar, men det gör en perfekt helhet. Såklart är tempramentet viktigast och allt sånt, ni förstår. Men för mig gör färgen hunden komplett! Jaja, ni fattar... haha. Men i Mackson fick jag allt =) Ibland har man tur! Hihi

Idag ska jag gå över till mina kära granne och specialbeställa ett ursnyggt Fleecetäcke till förken blå. Fröken gul har ett bra och jag hittar inte ett lika dant till blå sådå får det bli specialleverans :P haha

Kommentarer
Postat av: Nadia

Kan förstå att körkortet är efterlängtat!! Det var verkligen en känsla att kunna ta bilen själv när man ville i början. Moppe går ju an det oxå.



Nea är nummer 15 i ringen så jag vet inte hur många andra tikar det blir? Fattar inte hur man räknar ut det?? Men kul ska det bli och jag lääängtar till vallningen på söndag!!



Kramisar

2008-10-23 @ 22:57:28
URL: http://nadiacaddy.wordpress.com
Postat av: Hanna

Jag får göra en egen lista jag också! Din är ju helt puckad!

2008-10-24 @ 15:15:38
Postat av: Sofia

Skulle dobermann vara långsamma? Ojoj, jag önskar det vore så ibland :D

2010-11-03 @ 20:16:36
URL: http://knockudown.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0