Super MH med super hund!

Idag var det MH i varberg för Makea och många av hennes syskon (+ andra door keepers hundar, ja Dreamer är "door keepers" ;) ). Jag kan bara säga att jag är såå nöjd med Makea och i vissa avseenden överraskad!

Att hälsa på ledaren var inge problem och hon gick med henne också. Ville inte bli "taffsad" på eftersom ledaren var allt för mesig med henne och började fjanta. Man kan inte fjanta med Makea utan får gå rakt på sak om man vill röra henne, haha.

Leka gjorde hon som fan med mig, men inte med testledaren.

"Jakten" eller vad den kallas tyckte hon var kalas. Jag höll i och hennes intresse var stort, när jag släppte sprang hon som ett spjut! Samma sak andra gången fast nu tog hon i leksaken mer.

"Aktivitet" som snarare var passivitet tyckte hon var tråkigt men stod ända hyffsat still tycker jag, dock gnällig.

Avståndsleken visste jag inte vad som skulle vänta. Trodde hon skulle skälla ut den där människan därborta som fäktade och hade sig. Men nädå, hon stod beredd och så fort jag släppte stack hon som ett spjut. Stannade 2 meter ifrån människan och gav två skall, kom tillbaka till mig för att kolla om allt var ok och stack direkt fram till den lekande människan och hälsade, men lekte inte med henne.

Overallen som kom uppfarande gjorde hon en snabb undanmanöver på, stod brevid den och hade svansen i högsta hugg och raggen ståendes samtidigt som hon sprätte som en tupp, haha sötnos. Gick fram till den när jag gjorde det och hade absolut inte någon kvarstående rädsla och heller inget intresse.

Skrammlet tog det två gånger innan dom ens kunde skrammla för Makea var för nyfiken så hon var redan på den, hihi. När dom skramlade stack hon ett par meter men vände direkt och gick utan hjälp fram till det. Duktig tjej! Sen inget kvarstående intresse och ingen rädsla. När vi gick fram och tillbaka efter den så sökte hon kontakt i sista sträckan och gick in i fotgående spontant. Testledaren blev grön av avundsjuka sa hon, för att hon tyckte Makea var en så underbart kontaktsökande hund som hon också ville ha, hahaha.

Spökena blev jag förvånad över! Trodde Makea skulle skita knäck och dra åt helvete men ack.... Hon stod framför mig med svansen och raggen så högt hon bara kunde och morrade och skällde ut dom stackars spökena. Men när dom kom närmare så började hon sprätta och hon backade bakom mig men inte längre än kopplets längd. När jag hade tagit två steg emot dom så gick hon själv fram till dom utan problem och sen var hon inte intresserad längre, inte heller av att ta kontakt..

På skotten visste jag hur hon skulle vara, och så blev det. Hon är så oberörd man kan vara och kampade som en pitbull vid två skott och på passivitetsskotten tittade hon inte ens åt det hållet. Beskrivaren undrade om hon var döv, hahahaha.

Han tyckte det var en bra hund om påpekade att hon var ganska mammig, som om det vore något nytt ;)

Själv tyckte jag Makea var lite tuffare än vad jag trodde men samtidigt så beskriver detta MH ganska bra om hur hon egentligen är. När man som främling träffar henne så tror man nog lätt att hon är feg och sånt eftersom hon inte "vågar" hälsa. Snarare är hon tvärt om. Hon är bara lite blyg egentligen. Det där med kontakt ser jag dock inte som ett problem, hon ska tolerera att hanteras på lydnadsplanen och i utställningringen och det tolererar hon. Vi har 10 på alla tandvisningar både på inoff och off tävlingar hittills. Jag kräver dock inte att hon ska älska folk och att hon ska söka kontakt med varenda joggare eller varenda människa som kommer hit. Hon behöver inte hälsa och jag tvingar henne aldrig. Det är på tävlingarna hon ska fixa det och det gör hon som sagt och då är jag nöjd, det är det jag kräver. 

Att hon inte har kvarstående rädsla i något moment, och inte ens intresse för saken tycker jag är superbra.

Så det är iaf en jäkla bra hund jag har i kopplet och en rätt hård hund också.. Precis som jag vill ha det. Älskade ängel blå♥

Bilder och film stod superduktiga superbraiga Linda för som vanligt så dom kommer. Inte filmen men lite bilder iaf.

KUL att få träffa så många syskon idag och få se deras MH!!!!

Nu väntas tv för en supertrött Tezze och en lagom trött Blå


Kommentarer
Postat av: Sandra m aussiesarnas

Grattis till finfint MH!!! Surar lite över att jag inte hann se henne, hon var en av dem som kändes mer intressant eftersom hon verkar vara lite mer av "min typ" av hund. :-)

2009-04-19 @ 19:50:00
URL: http://saz.smuligt.com
Postat av: Alma

Hej! Sugen på en ny design eller vet du någon annan intresserad? Jag har nämligen börjat göra GRATIS designer! För mer info kolla: http://ogonblick.blogg.se/category/designhjalp.html



Kram Alma!

2009-04-19 @ 19:55:21
URL: http://ogonblick.blogg.se/
Postat av: Anki,Siri,Vilda

Grattis Teres till ett så bra Mh. Börjar bli lätt nervös för mina så godingar. Det är ju dags för dom nu i vår. Kram

2009-04-19 @ 20:05:03
URL: http://www.arelidsaussie.se
Postat av: Tina

Duktiga ni!



Kram Tina

2009-04-19 @ 20:25:52
Postat av: Lena

Duktiga Makea!

2009-04-19 @ 22:28:35
URL: http://www.bonitaochjag.se
Postat av: Jojje

Grattis Makson och Tezze!!!

Visst är det kul att göra MH när det går så bra.

2009-04-20 @ 07:09:09
URL: http://bloggis.se/Jojje
Postat av: Tonårsliv by Leonora - Rösta på veckans blogg!

Hoppas du får en härlig dag :)

allt väl?

2009-04-20 @ 07:11:47
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/
Postat av: Linda med Milou

Jag tycker att Makea gjorde så fantastiskt bra ifrån sig på sitt MH om man vet vad hon har gått igenom den senaste tiden... HON VAR GRYM!!!

Hon var så underbart söt när hon sparkade med bakbenen i ren illska på den där dumma overallen som bara ploppade upp från ingenstans, å på spökena....Ja Makson var helt underbar att se!!!!!!!!!

Massa kramar Linda.

2009-04-20 @ 13:25:01
URL: http://bloggis.se/andersson
Postat av: Tina, Chili och Tarzan

Grattis till erat super-duperbraiga MH

kramar och nospussar

2009-04-20 @ 23:42:02
URL: http://www.carrandos.se
Postat av: Nadia

Stort Grattis till det fin fina Mh:t!! Har några roligt galna bilder på Makea på bloggen...

Kramar på er

2009-04-20 @ 23:52:47
URL: http://nadiacaddy.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0