Förklaring.


1 år sen jag bröt foten igår. Tiden går fort. Till och med kennelmamman minns nog när jag satt där i stallet med 11st valpar över mig, utan att kunna resa på mig, haha.


Grejjen med Makea är komplicerad. För att förklara det så enkelt som möjligt så ska jag försöka skriva lite hur det hela är.

Det är inte någon speciell måltid hon får upp, inte någon speciell mat eller speciell tid. Det är olika och helt oregelbundet. Hon äter inte snabbt utan tar sin tid på sig och både tuggar och sväljer noga. Det är inte efter någon speciell aktivitet och hon är heller aldrig aktiv efter maten utan lägger sig ner och tar det lugnt. När hon spyr så "ulkar" hon sig aldrig. Det gör ju hundar oftast annars när det är på G lixom. Hon kan bara sitta/ligga/stå och helt utan förvaning kommer det. Detta kan omöjligt bero på att hon får för mycket mat på samma gång, då hade det hänt oftare. Vi har testat gett små mål emellan maten (hon får sina olewo morötter till lunch exempelvis) också men det kvittar. Kommer maten upp gör den oftast det rätt snabbt efter att hon ätit klart, typ som om den är nere och vänder.

Det är som sagt inte alltid eller regelbundet hon just får upp maten, det är bara ena delen. Andra är att hon helt enkelt inte kan äta torrfoder. Hon gör nr2 varje promenad, ibland flera gånger per promenad. Har diskuterat med veterinär om detta men våra tester funkar inte så bra. Det hon äter nu (Nordic+intestinal+diet foder) har helt klart funkat bäst. Hon skiter inte löst utan normalt, men fortfarande lika många gånger........

Hon äter samalagt under dagen frukost, lunch, middag och kvällsmat. Så hon kan ju inte få mat för sällan... Tilläggas ska att lunch och kvällsmat inte är någon tung sorts mat.

Jag har försökt fundera på vad det kan vara bara tankemässigt och tycker att något som barn kan ha låter ganska likt. Det kallas "öppen magmun". Självklart är jag ingen veterinär och kan såklart inte säga om det är det, vilket det troligtvis INTE är, men tycker det låter lika av det jag hört. Men det förklarar inte problemet med torrfodret.

Mysteriet fortsätter... Men idag har Makea mått bra =)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Skumt dedär asså.... hoppas verkligen att du får bukt med problemet för så som ni har de nu är ju inge kul alls:(

2009-01-25 @ 15:55:18
URL: http://lindaopontiac.blogg.se/
Postat av: Linda.s

Hej! jag håller tummarna att det ordnar sig.Kram!

2009-01-25 @ 15:56:51
Postat av: Tina

Men hallå, skall vi se dej bara med gips eller??!!

Hoppas det läker bra och fort. Mycket signalträning/assistanshundträning nu då!



Jag har haft ett barn med öppenmagmun, men visste inte att hundar kunde ha det...



Krya på dej!

Kram Tina

2009-01-25 @ 17:02:59
URL: http://door-keepers.se
Postat av: Tina (m. Tarzan)

Då glädjs jag åt att hon mår bra idag - alltid nåt :)

kram och sköt om er :)

2009-01-25 @ 18:11:01
URL: http://www.carrandos.se
Postat av: Linda, Jojje och Milou

Jag tycker så synd om lilla Makea, hon har det inte lätt lilla gumman. Jag hoppas att ni snart hittar vad det kan vara för så här orkar man inte ha det ett längre tag (fast vissa klara visst av det i typ år eller nåt...)

Jag håller tummarna för att hon snart ska blir bättre, å att det ska gå över på nåt vis...

Vad tror du om en tisdagspromenad hos dig????

Massa kramisar Linda.

2009-01-25 @ 18:54:32
URL: http://bloggis.se/andersson
Postat av: Drömmaren

Stackars Makea... :(

2009-01-25 @ 21:16:42
URL: http://egenhund.blogspot.com
Postat av: Emelie

Hehe ja det var en litten överaskning, jag var värkligen inne på att se Yes men & så kommer man dit så blir det inte av! =P



Hoppas att det ordnar sig med Makea !!

2009-01-25 @ 21:47:54
URL: http://hundarnamina.dinstudio.se
Postat av: Lena

Sån var Meja när hon var yngre. Det händer fortfarande men inte så ofta.



Torrfoder=massor av skit. Oavsett märke.

Hemlagat kanske?



Ha det gott! Jag blev alldeles nervös av bilden. Trodde skadan var ny!

Ha det gott med din fina Makea.

2009-01-25 @ 23:56:12
URL: http://www.bonitaochjag.se
Postat av: Pernilla

Jösses vad rädd jag blev när jag såg gipset!!! Trodde du hade brutit dig nu!! Och det går ju inte...Hoppas Makea snart blir stabil i magen, det är för tråkigt innan man hittar lösningen....

Kram på er från Nemo & co

2009-01-26 @ 00:47:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0