Klickerklok



Ebba må vara lite smartare, eller mer eftertänktsam, när det gäller vardagssituationer. Men när det gäller tänkande och sånt så tar Makea hem priset. Lätt...

Efter en hel vecka full med träning och cykling i kallt väder så bestämde jag mig för att göra något inne idag. JA klickerträning fick det bli! Den hunden som inte skulle köra fick bli uppstängd på övervåningen, det blir alltid kaos annars och båda hundarna ska vara i mitten, haha. Makea fick börja för Ebba sov (ovanligt ;) )

Först tyckte hon det var lite konstigt att matte stod helt tyst och stilla med godis i handen. Men snabbt förstod hon att "ska man ha nått får man göra det själv" och började jobba. På 10 minuter hann hon visa alla trix hon kunde (till och med krypa självmant fast jag stod upp!!) om och om igen för att se vart klickern kom. Jobbade utifrån det och trolleri trollera så har Makea lärt sig "studsa" :P haha. Ja inte på komando då men jag fick henne dit jag ville! På 10minuter, fast frustread blev hon ett tag!! Sen bytte jag hund, Ebba hade vaknat och luktat sig till godiset nedanför trappan!

Makea blev arg över att inte få vara i centrum som vanligt men tystnade när jag sa till henne. Ebba var väldigt glad över att det står en matte med godis i handen men undrade genast varför hon inte fick nått??!?! Hon satt framför mig och blängde och gnällde. Skällde lite surt. Efter en bra stund råkade hon ta ett steg bakåt och vips kom det godis. Inte fattade hon för det, hon satte sig framför mig och blängde och gnällde. Söta norrman :P

Efter lång lång stund så hade hon hittat sin egen idé. Jag klickade vid steg bakåt men hon fick för sig att hon skulle springa fram och putta på min hand och sen backa 3 steg... Ja så långt kom vi på 20minuter, hahahaha.


Gårdagen spenderade vi i skogen. Makea fick en offroad promenad och ett uppletande i jobbig terräng med 5 föremål, varav två va sånna där små spårpinnar, som hon aldrig fått förut. Det är ingen tvekan om att det är en hund med kämparglöd! Hon hade det riktigt tufft men gick verkligen inte därifrån förrän hon hittat något. Och hon hittade tillslut alla 5 föremål =) DUKTIG!!

Nu slappar vi lite och imorgon blir det nog ett nytt klickerpass (iaf med den blå ;) ) för det var ju kul =)


Kommentarer
Postat av: Tessan

Fullkomligt ÄLSKAR kycklingbilden!! Sjukt KUL! Ha, ha!



Ha det gott! Tessan

2009-01-16 @ 22:59:14
URL: http://aussieridge.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0