jagat fåren i stora hagen idag.



Jupp vallningen idag tog plats i "nedre delen av hagen", kurvigare terräng och upphöjda stenrös med högt gräs för fåren att "ta skydd i". Makea var, som vanligt, FÖR het de första två omgångarna men efter att matte blivit arg (det där är INTE okej!!!) så gick det bra sen. Svansen sänktes och lek byttes mot vallning. Men som B säger så går det här på tok för jävla långsamt för Makea :P haha så sant som det är sagt, men det är frukansfärt nyttigt för Makea att tänka i dessa banor.

Vi (läs B) kom dock på en bättre metod på Makea i detta sammanhang. När hon gör fel ska hon verkligen få veta att det är fel och när hon gör rätt kommer det aldrig något beröm.  Hon får helt enkelt bara fortsätta valla som beröm. Det funkade väldigt bra måste jag säga, även om jag kom på mig själv med ett sånt där jävla tjatigt bra-ord emellanåt. Problemet är att när jag säger Bra till min hund, lugnt eller pipigt, så tycker Makea mer att "yes, jag är på rätt spår, då lägger vi i en växel till". Hon håller sig inte på den nivån där jag sa bra utan ska alltid "göra det ett snäpp värre". Så B R A i alla dess former ska inte förekomma hos fåren (jag använder det sällan över huvudtaget av precis samma anledning, faktiskt). Hon får istället en klapp i pauserna och ett Duktig tjej i lugn nivå. Men då är det inte när hon vallar utan i paus eller när det är slut och vi går ifrån fåren.

Väldigt bra funkade det i vilket fall som hellst. Jag sa inte mycket till hennes alls idag (förutom typ LÄGG AV!. hahaha) utan hon fick jobba väldigt självständigt, jag vände mig fram att gå bakåt till att ha henne och fåren bakom min rygg och jag bara traskade på så hon fick jobba, många svängar. Vi fick även testa lite smått på fösning som helt klart kommer bli ännu svårare.

Makea är väldigt PÅ och tvekar inte att nypa till fåren om dom inte lyssnar på henne (ibland även "bara för att" vilket hon såkalrt inte får). B säger att hon är typ den enda hunden i gruppen som lätt kan få ut fåren från staketet. Hon går in med sin attityd och hade hon kunnat prata hade det bara vart nått "move it bitches - here I come!". Dom gick upp i stenarna i höga gräset och hon sprang bara rätt upp och "ner med er, flytta!" utan tvekan.

Ja, med mycket träning, en hel del tålamod och duktigt folk som kan hjälpa mig så kan det nog bli en fåra-hund av denne med ;) Hon har ju som känt trycket och viljan av stål. Samma som i alla grenar tösen ger sig in i - aldrig något halvhjärtat.

Men hon är en svår hund, det är himlans med temperament och psyket är stenhårt. Uppvuxen med Buhund.... Hon testar alltid gränser, går hellst över dom. Man får bli arg och sen kan hon lägga ner.

Jag funderar ofta på hur en Korning hade sett ut med henne.. MT asså.



Idag har vi joggat igen, jag och blå. Vi får se till att hålla oss i form ;) I söndags mötte jag en schäferhundsägare (ett par) som det till slut blev en diskussion med då dom vägrade ta sin hund från Makea (hon blir väldigt arg..) "han är snäll" hette det bl.a även om svansen va uppe i vädret, raggen stod från nacke till svanstipp och läpparna darrade.. oavsett att jag tydligt påpekade att dom får INTE hälsa osv. Det slutade med att jag och min hund skulle avlivas?! Jaha, trevligt folk. Typ 55-60 års åldern va dom.. hoppas inte dom har barnbarn.. Tyvärr har jag en väldigt kort stubin som brinner väldigt fort vilket gör att jag inte alltid är så tyst. Idag när jag mötte dom höll dom dock sin hund borta. Många irriterar sig på småhundsägare, speciellt av en viss liten ras.. Jag har inte mött så många dåliga exempel av småhundsägare men Schäferhundsägare! Nu har jag nog faneme bara mött EN normal sådan, så tyvärr har min slutsats blivit att schäferhundsägare är dumma i huvvet. Såklart med många undantag! Jag har dock inte lyckats träffa dom än bara. Men hur kan ALLA idioter här i skogarna RÅKA ha just den rasen i näven?? Så trött jag blir..

Hur svårt kan det bara vara att respektera en annan hundägare i skogen??

Nu ska jag sova..

Kommentarer
Postat av: erica och poker

Trist det med schäfer hunden Är själv schäferhundsägare så .Men ibland så tror ja inte folk förstår att man inte kan låta hunden hälsa på varenda hund,Trist också när dom inte fattar.

Och att dom inte gjorde något åt hunden när du sa till dom. Det kallar ja respect löst.

Men ja hoppas du träffar någon bra schäferhunds ägare iaf. För det är härliga hundar(Vissa iaf).

/ erica poker och chifen

2009-07-21 @ 22:52:32
URL: http://bloggis.se/Pokerface
Postat av: tezze o makea

Självklart vet jag att du är en trevlig och bra schäferhundsägare erica!! =) Men i mina skogar finns inga trevliga med den rasen. Alla korkade måsta ha hamnat just här ;) Sånna här incidenter + hundattaker från just schäfrar här där jag bor är långt ifrån ovanligt..



Har absolut inget emot rasen då jag avgudade rasen när jag var mindre och skulle aldrig ha något annat än en schäfer ;) Alla prydnader och gosedjur var schäfrar, hihi. Tycker fortfarande det är fina hundar som, med rätt ägare, blir mycket bra hundar också!



kram

2009-07-22 @ 08:45:54
URL: http://hem.passagen.se/ebbsnoff

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0