beslutsångest

Är min vardag ganska full med.

Vad ska jag ha med? Jag försöker febrilt tänka "behöver jag verkligen detta??" i min nedpackning till Gotland. I brist på utrymme så ska man ju absolut inte ha 5 väskor med en miljon saker man alrdig ens kommer packa upp. Jag har bestämt mig för att få plats i min bag och en ryggsäck (som jag ändå ska ha med på utställningarna, så kan lika gärna packa i den också..) Det ska räcka. Så länge ska jag inte vara borta. Hundsaker tar plats.. Och så ska en stol med. så ska vi ju ha med tält och allt sånt. Alltså får det inte vara för mycket packning. Jag har ju knappast lust att sitta som en mosad clementin i baksätet i X-antal mil heller, hahahaha.

Vad/var/när ska jag tävla? Beslutat är i alla fall att Makea ska få ta avstånd från lydnaden lite. Vi vill känna oss riktigt taggade på det innan vi drar igång. Det ända hon får göra är 'en rolig ruta då och då' typ. Eller en 'rolig ikallning'. Det får räcka. Hon känns inte fullt taggad och jag vill inte pressa henne. DÄREMOT kör vi plats med gömme, hemma. Lägger henne eller båda hundarna ute på framsidan och går själv in i köket, dom ser mig inte men jag ser dom. 30-40-sekunders-sekvenser kör vi. Det är vårt absolut svåraste moment nu i de högre klasserna.

Ett moment som nog kan gå hyffsat bra om jag kan ta tillvara på min hunds förmåga är vittringen (kommer först i 3an). Det har visat sig att Makea är en naturbegåvning med sin näsa. Dels att hon går felfritt i spår och, som jag spontant märkte och har testat vidare på, vittring. Ute kastar vi nämligen kottar ibland. Hon älskar att leka med kottar (under uppsikt). Jag började märka att hon letar febrilt när jag kastat den, först funderade jag på vad som var problemet?! Vad va det för svårt att bara ta kotten?? Sen kom jag på det - hon letar efter MIN kotte, den jag höll i!! Nyfiken som jag är var jag ju bara tvungen att spinna vidare på detta.

Tog en kotte, satte hunden, gick iväg och la min kotte bland några andra kottar, hur dom än låg (rör dom inte). Går tillbaka till hunden och skickar henne på "ta kotten". Visst fan tar hon MIN kotte!! Hur och var den än ligger så plockar hon inte ens upp någon annan kotte utan bara min. Detta har jag testat flera gånger och alltid med samma resultat. Min lilla naturbegåvning =)

Men hur blev det med tävlingar då? Jo, SVCH ska det stå så fint framför hennes namn nu i sommar är det tänkt. Sen har jag anmält till ett par agilitylopp, mest för skoj skull. Jag menar hindrerna kan hon, vi testar ;) haha. Kommer ju såklart diska oss på alla loppen men vi känner fler som ska tävla på samma ställe så det kommer bli kul =)

Resten av sommaren? Känner ett desperat behov av att bara kila iväg och ta en mysig husvagnssemester (älskar husvagn) någonstans i sverige med någon. Tyvärr kan jag själv inte köra vagnen.. Lite surt. Varför inte ta övernattningsbåten till tykland tur och retur med några kompisar? Inte så många som har pengar dock... Skulle ju vart utomlands men det sumpade sig tyvärr.

Pengar/Jobb/Kurser? Pengarna kommer ju inte på löpande band precis. Kurser och skola är sökt men resultatet har inte kommit än. Jobb är ju inte lika effektivt sökt, mest för att jag inväntar svaret från skolan.

Ett annat stor beslutsproblem är angående hundraser. Som sagt några år kvar, men har jag redan beslutsångest så tåls det att tänkas på. Jag vill ju ha mycket hund. Har 3 kandidater. Vi får la se.


20.16

Helt plötsligt står jag här med en mini-husvagnssemester helt plötsligt iaf, KUL!! =)

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Uj vad du funderar mycket.....jag tycker du ska ha en bullterrier!! Som blir lydnadschampion och tävlar SM!!

Ses på fredag???

Kramiz...... =)

2009-06-24 @ 19:19:29
URL: http://nya.bloggis.se/Siggenemo
Postat av: Linda, Jojje och Milou

Det rör sig mycket i ditt huvud just nu...jag röstar ju självklart på en Aussie till!!!

Massa kramar Linda.

2009-06-24 @ 21:34:05
URL: http://bloggis.se/andersson
Postat av: erica

Det med kottar gör vi också med våran schäfer. Vi trodde som du varför tar han inte den för. Men dom letar ju efter just den vi kastat. Ganska imponerande att se att våra små djur kan vara så duktiga. Beslut ångest på raser vilka är det du dras till då ;)?

kram erica

2009-06-24 @ 21:48:58
URL: http://bloggis.se/pokerface
Postat av: Emelie

Visst är det myssigt med husvagnar!

Lycka till med allt du planerat & jag hoppas att allt går bra på Gotland!

Själv har jag anmält mig till en spår & sök kurs men den börjar ej fören i Augusti :( Jaja nu är det fullt upp med Lydnaden, skall ju ha avslutnings "tävling" hemma hos instruktörerna den 8/8 & om det går bra så skall jag börja anmäla oss till lite tävlingar!



Ha det gött! //E

2009-06-24 @ 22:14:44
URL: http://hundarnamina.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det blir Viltspår! Jag träna ju detta med Diva & då gick jag ingen kurs utan en kompis lärde mig & Diva va riktigt grym på detta,men jag tror att Lizzi kan ha litte problem i början & då är det ju alltid bra att ha nån som vet vad dom gör som kan hjälpa än!



Ja jag hoppas ju att vi kan börja tävla nu i höst & det skall nog funka OM Lizzi kan bli litte lungnare när det kommer till människor & hundar,hon vill jämt hällsa & jag kan se henne på tävlingsplanen när kopplet åker av ja då sticker hon säkert av för att hällsa på alla!

Men det är bara att träna på!



Jag har 4 utställningar planerade i augusti 2 inoff, 1 officiell & 1 nationell, får väl se hur det går! ;)

2009-06-24 @ 23:20:16
Postat av: Andrea & Forrò

vad för kandidater ;) ?

2009-06-25 @ 21:45:05
URL: http://forrothetoller.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0