längre om helgen

Den började i fredags morse, iväg till vallningen med Blå. Har nu måttligt intresse får fåren när dom är inne i fållan och hon utanför, hon vet att det är roligare inne. Väl inne i fållan var det nått fel på den här hunden. I den otroliga hettan är hon piggare än förr och är för het på fåren. Efter en stund får jag kontroll och vi avslutar bättre. Idag var det dax för ett spännande steg, ta ut fåren i stora hagen! Diana började med sin Loppan, gick väldigt bra. Makea var helt galen (nyhetens behag) och B fick hjälpa mig att få lite fason på den där galna Blå saken. Nja efter ett tag tyckte hon det blev väldigt jobbigt och la av. Det blev vila för både oss och fåren som ställde sig i skuggan och sen Diana igen. Gick bra när hon skiljde höger och vänster åt ;)

Sen slog den Blå till! Skickade in henne i fållan, bakom fåren, stannade henne kl.12 och skulle nu få henne att puscha ut dom. En tacka va lite arg och Makea hade det svårt att få dom o flytta sig, B's hund hjälpte Makea att få ut dom och sen skulle jag och min lilla Blå klara oss själva. Jag först, fåren i mitten och Blå längst bak. Det sa bara "klick" för helt plötsligt satt det! Vi balanserade dom bra medans vi gick upp i hagen, svängde runt lite grann och sen ner igen och så skulle vi få tillbaka dom in i fållan. VI KLARADE DET!!! Hon va superduktig!! största framsteget hittills! Lite bajsätande emellanåt var det men det är oftast så med nybörjarhundar tydligen, det ska nog gå över ;) Det gick långsammare (fortfarande lite för fort :P) och hon fick någon rusning när ett lamm ville springa iväg. Hon låter inget får skiljas utan samlar alla. Hon lyssnade rätt bra på "vänster, höger och bort" komandona även om dom inte är speciellt bra intränade. Jag hjälper till med mina armar. Det hon inte riktigt fattar är det där fasansfulla ordet SAKTA! DET ska vi träna på. Har även en idé om hur jag ska träna vänster, höger och bort hemma utan får. Så vi har lite att göra tills nästa gång, tyvärr missar vi två gånger i rad nu då vi är borta men så är det.. Det är i alla fall fruktansvärt roligt och jag vill fortsätta med det.

Sen vidare till korvkiosk för mat och byte av tröja inför kvällens utställning. Ställde Virre och Vilda. Hur det gick vet ni ju i allas bloggar men det var kul iaf. Mest GRATTIS till Tezzes dynamit som slutade BIS-3 valp!! Sötnos!!

Ja sen va det spåret på lördagen och där gick det ju som ni vet bra. Nöjd som bara den! Svamp-tårta för Saga och bad i sjön med ett gäng galna hundar, makea älskar att simma efter pinne även det var vågor och Ebba tog sina första frivilliga(?) simtag, om än få men alltid något ;). Makea och Saga älskar varandra och kan absolut inte lägga sig och sova utan det är BARA lek =) Makea fick sitta fast lite för att lugna sig, det gick bra. Anki med bihang kom och trevligt hade vi. Saga blev nertrimmad och istället för gardiner där bak har hon faktiskt fått snygga byxor och svansen försvann det ett par centimeter på! Jäklar sicken lång päls hon har bak! Hon blev i vilket fall väldigt fin efteråt så det ska vi fortsätta köra på! Lyckad trimning =)

Idag packas det ner i väskorna till Gotland, Jojje och Linda kommer och hämtar boxen imorron och då tänkte jag skicka med det mesta i den. Ska iväg och simma Milou sen och efter det avslutning på Rallykursen.

Nu ska jag snart åka så dax att göra sig iordning. Ha de!

Kommentarer
Postat av: Linda med Milou

Milou tackar och bockar för de fina presenterna han fick idag!! De var jättegoda sa han

efteråt!!!;o)

Vi ses i morgon!!!

Kramar Linda.

2009-06-28 @ 22:25:04
URL: http://bloggis.se/andersson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0