spår

Ja vad är väl 1 vecka egentligen... Igår blåste det rätt bra men bestämde mig ändå för att göra något som båda hundarna älskar och som faktiskt inte behöver godis som belöning, nämligen viltspår!

La ett spår vardera med lite klurigheter. Eftersom det blåste så blev det genast lite mer klurigheter och jag upptäckte att vinklarna nog låg för tätt och hade blåst ihop vilket gjorde att makea genade, haha. Men det gick ju bra ändå och hon kom fram utan problem. Det tar dock inte mer än några minuter och jag måste komma ihåg att hålla igen lite. Man vill ju inte ha en skenande Blå i spåret!!

Ebba var het som bara den men fick det lite svårt i början och gick in på Makeas spår *S*. Men klok som hon är löste hon det utan problem och gick helt rätt resten även om mamma blev arg när jag inte varje steg sa att det var rätt håll. Vaddå behöver lära sig att lita på sin hund?? Ebba har en näsa som få hundar har!! Problemet med Ebba ligger snarare i slutet, när hon fått tag på klöven. Man vägrar nämligen att släppa den då! Och jag vet inte om ni vet att en Norsk Buhund är lite kända för att vara så in i helvetes envisa?? Då har ni lärt er nått nytt nu.... Och den lilla Gula knubbsälen TOTALVÄGRADE att släppa sitt byte!! Och det går INTE att bända upp käftarna på en krokodil inte.. Pappa kom på den braiga idén att ta fram Ebbas favoritgodis - mördegskakor! Jag hade bakat några här om veckan. Vi visade en kaka, jodå hon funderade på det nu men kunde inte bestämma sig. Mamma tryckte in en kaka i munnen och man såg hur gott Ebba tyckte det var, men höll kvar i klöven. Jag ställde då fram hela kakburken för att lockas och då kunde inte mat-monstret i henne stå emot och hon släppte sin klöv!

Så hon hade burit klöven från skogen hela vägen hem och det hade åkt förbi både moppar och annat men hon ha inte ett ord! Och jag kan lova er att hon har världens stadigaste grepp om sin "apport sak", inte ens en uns till ett omtag på hela vägen, hahaha.

Jag tyckte hon var så söt när hon verkligen stirrade ögonen i dig när man försökte ta den men Mamma blev mer irriterad, speciellt när hon inte sa ett ord vid moppen, då fick mamma se att det där bara va påhitt så nästa gång hon öppnar sin mun vid en moped får hon sig nog en käfftsmäll! asg!!



Kan Tezze få låna en bit i sin egen säng tro?? Eller är det jag som ska ligga på golvet..?



Det är roligt att vi lär bli ett par stycken på lydnadsträningen på fredag!! Nya som gamla! =)

Fick en förfrågan angående "ringkurser", så det ska jag hålla en på måndag här i tuve. Det är många av min grannes valpköpare som vill gå så grannen frågade om jag ville vara domare. Så jag ska agera domare =) Det roliga är att vi ska bygga upp med tält och ring så som om det vore utställning för att träna dom små! Det ska bli rätt kul faktiskt. 10kr per hund max 10 deltagare.

Kommentarer
Postat av: erica

Vilken söt bild på hundarna.

Du får tränga in dig imellan dom ju .

hehe

kram

2009-05-12 @ 10:43:32
URL: http://bloggis.se/pokerface
Postat av: Sandra m aussiesarna

Hehe, envis liten gul! Första av de två gånger Dizzy fått prova viltspår så selade jag loss henne och lät henne gå lös tillbaka precis som när vi personspårar. Det slutade med att jag fick jaga henne då hon målmedvetet travade bortåt i skogen med sin klöv i munnen utan att lyssna alls på mina kom eller loss! :-)

2009-05-12 @ 12:16:54
URL: http://saz.smuligt.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0