vallning är sjukt kul!

Här nedan kommer en film på när Razzla va i fårhagen för några dagar sen. Hon sköter sig helt ok nu och börjar lyssna riktigt bra på mina komandon och på mina NEJ när hon vill göra en rusning. Hon är fortfarande väldigt ung och het liten dam som tar tillfällerna i akt när jag tappar en gnutta fokus. En liten jäkel i alla lägen, mohaha! Hon börjar dock hitta bättre avstånd och kan lägga sig på det avståndet med. Allting kommer ju såklart efter hand falla på plats. Fåren som ann har jst nu är rätt flyktiga, dom springer hellre iväg själva än håller sig vid människan. Det gör ju det hela rätt svårt för unghundar som gärna har lite för högt tryck, men Ann hade till denna dagen gjort en fin liten hage där vi kunde köra våra valpar i (Ann's Gin är lika gammal som Razzla). Det var en stor fördel!

Fåren är även ganska respektlösa mot människor och manglar över än när dom ska fram! Dom stannar lixom inte.. Blev lite arg på dom ett tag, haha. Dom mosar benen och hindrar än att ta steg, man är även väldigt nära på att ramla så det gäller att vara kvick i fötterna för att komma runt dom, som ni kommer märka i filmen ;)

Körde först runt Razzla i koppel, lära sig att hålla sig vid min sida till jag tillåter henne att gå ut. Jag kopplar aldrig av kopplet då det stör henne, därför kan ni skymta ett koppel efter hunden ;) Att gå runt i kopplet först och få henne att lägga fokus även på mig och lyssna var väldigt bra. Vi gjorde lite övningar, körde lite ord och släppte på henne långsamt. Gick fin-fint!

Så här kommer en film från vårt pass.


Här kommer även två bilder på min lilla Sprattelhöna som redan nått ett halvårs ålder.


Kommentarer
Postat av: Linda, Jojje och Milou

SÖTNOS!!!!! Gud va söt hon e din lilla RAZZLA, å va duktig hon är i fårhagen, hon ser ut som om inte gjort nåt annat, du har nog världens bästaste diamant i henne!!!!!

KRAM!!!

2010-08-14 @ 11:35:03
URL: http://bloggis.se/Milou
Postat av: Linda Sundberg

Vad duktiga ni är!! :D

2010-08-14 @ 12:11:52
Postat av: Charlotte och Esther

oj vad hon var vuxit lilla sprattelhönan. Kul att det går så bra i vallningen och att du har så bra hjälp av kuninga personer.

Ska bli spännande att vara med på eran resa.



kram på er och pussa Makea lite extra från oss.

2010-08-14 @ 13:58:02
Postat av: Flisan

Va duktig hon är :) och du. Men varför ska hon kunna valla när du itne har några får att valla?

2010-08-14 @ 16:07:41
URL: http://mikkosblogg.blogspot.com
Postat av: Lisa

Jag vill också valla!!

2010-08-14 @ 19:43:41
URL: http://nydalafavoriter.wordpress.com
Postat av: erica

Så fint det ser ut på filmen, Ni är duktiga.

Och vad stor hon har blivit om man gämför med dom andra bilderna på henne, Men super fin är hon !

När blir det köp av egna får då ;)? hehe



Kram från oss.

2010-08-15 @ 14:51:53
URL: http://bloggis.se/pokerface
Postat av: Tessan

Så coolt! Vad ni är duktiga =)



Kram

Postat av: Anneli & Clemmie

Så jättevackert huvud och ett sånt fint uttryck Razzla har! Fåren vet hon ju redan hur hon ska hantera. En riktig pärla - och bara halvåret ännu!

2010-08-16 @ 12:38:21
URL: http://www.bloggis.se/clemmie
Postat av: Sara

Ni är jätteduktiga!! Kul att se er.

Om dessa fåren är springiga... vad var då de fåren som Kimya "vallade" på innan? Hahah! ;) De var inge roliga.



Kram

2010-08-17 @ 20:12:33
URL: http://aymiks.se
Postat av: Sara

Haha! Ja, det hade kanske gått bättre med de fåren också i ett minder utrymme.. Ska faktiskt höra om vi kan fixa en fålla där vi får plats, nästa gång vi är där. ;)



Hur går det med dagiset?? Då vet jag vart jag kan lämna mina vovvs i säkert förvar, om vi ska bort någon gång. :D

2010-08-17 @ 23:56:09
URL: http://aymiks.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0