Lilla "?"

Lilla "namnlös" är alltså en border collie. Ja ni såg rätt, en svart-vit fårgalning!

Anledningen?! Ja.. Det finns många anledningar :) Känner väl inte någon behov av att skriva ut dom här, men kort sagt; jag är ung, nyfiken och har tiden framför mig. Aussie är knappast uteslutet, inte heller Makeas parning. Men denna kombinationen fångade mitt intresse och jag kunde helt enkelt inte hålla mig. Men det är å andra sidan långt ifrån ett impulsköp såklart, utan snarare ett projekt jag länge tänkt/disskuterat osv med familj och bollat med nära och BC ägare i min vänskapskrets. Har hört/upplevt mycket blandat om BC, men min känsla har varit såppas att jag inte vill utesluta den förrän jag jag fått uppleva en själv helt enkelt, bilda min egen uppfattning om den, i många lägen, mycket omtalade rasen :)

Ja, de flesta vet vad jag vill med hund. Tror väl ingen egentligen är överraskad.. ;) De flesta har la mest väntat sig det.. Tezze + BC - det blir nog en jäkligt rolig kombination.

Givetvis öppnar detta ett nytt kapitel för mig - vallningen. Jag är ju förståss introducerad i det eftersom jag vallat med Makea, men det är ju inte alls på nivån som det blir med en border.

Ja, jag har ju förståss vart jäkligt tvéeig men känner i min magkänsla att detta kommer bli sååå rätt! Och jag är helt extas!! Planerna är många, men såklart på väldigt långsiktig nivå. Grundträningen är så fruktansvärt viktig med denna hunden att den kommer ta minst hela första året, eftersom Makea samtidigt är i sin fulla tävlingskarriär!

Och jag får det jag velat ha från början - två riktiga tävlingshundar! :)


Kommentarer
Postat av: anders

Hejsan. Varför inte avla på bc istället för på aussies då?

MVH/Anders

2010-02-06 @ 21:31:44
Postat av: Frida

Grattis=) Kul med BC!



Kram

2010-02-06 @ 22:47:12
URL: http://www.dogsandme.hundbenet.se
Postat av: tezze

Får väl se vad som blir. Som sagt, har inte bråttom, tiden ligger framför mig! :)

2010-02-06 @ 22:47:37
URL: http://tezzeshundar.se
Postat av: Anders

Nej för det kanske inte är toppen att sälja valpar av en ras som man inte tycker är fulländad?MVH/Anders

2010-02-06 @ 23:13:57
Postat av: Petra

ja men vad roligt att vi fick det klart för oss till slut hihi ;) kul o träffa dig! vad roligt med en liten BC, låter som det blir fart o fläkt för dig framöver thihi! ha det gott! kram från forshaga

2010-02-06 @ 23:20:37
URL: http://nogg.se/petra
Postat av: Sandra

Inte ett dugg förvånad! Det kommer att bli perfa ska du se!!!



Men vem f-n är denna Anders och vad har han för problem??? Vad är det som säger att man är mindre nöjd med en ras bara för att man skaffar en hund ur en annan ras??? Får man bara välja en ras att tycka om eller???

2010-02-06 @ 23:28:54
URL: http://saz.smuligt.com
Postat av: tezze o makea

vet inte vem denna anders är. Men tydligen får man skaffa EN ras sen aldrig byta livet ut. Jag kommer ha fler aussies, absolut! Makea gillar jag ju som fan!



Jaja, vissa har problem :) Jag är dock nöjd med mitt beslut.

2010-02-06 @ 23:46:09
Postat av: Pernilla

Jättekul att få se dig jobba med en liten BC också det är ju roligt att vidga sina vyer med olika raser tycker jag!! Ska bli superkul att följa dig med båda dina pärlor!! Stor kram!!

2010-02-06 @ 23:47:16
Postat av: Tina, Chili & Tarzan

Kuuuuuuul, ska bli spännande att se om jag kommer kunna gilla en BC lika mycket som Makson ;)

Grattis :)

2010-02-07 @ 00:13:45
Postat av: Linda

Va roligt med tillökning!! Grattis:)

2010-02-07 @ 13:36:29
Postat av: Tina

Det finns sådana som "Anders" över allt, tyvärr. Man kan ju alltid ringa och fråga om man undrar istället för att gömma sej bakom nätet...

Vi ser fram emot att se den lilla och följa er i framtiden! Att ha flera raser ger bredd i kunskap!

Kram Tina

2010-02-07 @ 13:42:57
URL: http://door-keepers.se
Postat av: Sabine

ÅHH BC!!!:)Då va det därför jag inte fick ihop det med aussie-kullarna i sverige just nu(haha jo jag rotade rundor lite):)



Grattis!!:)

2010-02-07 @ 15:36:30
URL: http://dirtysouthsaussies.webs.com
Postat av: erica

härligt med en liten bc utökning av floken :),

Skall bli spänande att följa er nu .Har ju varit det hela tiden så :) ,



Grattis,

Kram

2010-02-07 @ 18:41:48
URL: http://bloggis.se/poekrface
Postat av: Sabine

Hahahaha jamen man tror ju man har koll på vilka som har valpar och inte liksom..men eftersom det va en helt annan ras så va det ju heller inte så konstigt att man inte hittade "kenneln"..hihi:)



Klart BC kommer passa dig!Kolla bara hur långt du kommit med Makea:)Jag själv är rätt sugen på Malinois..men det får framtiden utvisa.Som sagt man är ung(någerlunda :))och har god tid på sig!



Bakdelskontroll är så kul!Men jag är så sur på snön och inne är golvet halt :(

2010-02-07 @ 18:42:08
URL: http://dirtysouthsaussies.webs.com
Postat av: Anki,Siri,Vilda

Spännande Terese. Ser framemot att få se den. Bordercollie och Aussien är absolut outstanding. Nån gång i mitt liv kommer det att bli en Bc även för mig. Lycka till. Kram Anki,Siri,Vilda

2010-02-07 @ 18:47:31
URL: http://www.arelidsaussie.se
Postat av: Sabine

Jo det är ju det som va tanken då :) Har ju en far som sysslat mycket med skydd och inom försvaret så det är liksom en självklarhet med en sån ras.Sen har sambon också haft skyddshundar i familjen sen uppväxten så det är nåt båda funderat på.Vi har ev planer på Capo inom skydd,hade varit kul att få upp honom där.Vi får se!



Sen tycker vi även att "Tjänstehund" är nåt som klingar vackert här hemma med...fast det kan man åstakomma med aussie också,förhoppningsvis.:)



Vall är kul och jag kan tänka mig att det är skitkul med en BC,man blir ju mnst sagt imponerad när de kommer inkrypandes i fållan.. :)

2010-02-07 @ 19:30:52
URL: http://dirtysouthsaussies.webs.com
Postat av: Sara

Haha!

Ja, den är absolut värd att testa. Den bästa kardan jag har testat iaf. Man liksom känner när allt hår åker med. Det är trögt första draget, men sedan går det lätt, eftersom allt underull är borta. :D



Förstår absolut ditt tänk och varför det blev just BC. Ska bli kul att se vad ni tar för er! :)

Men varför inte testa en vallande Aussie?? hoho ;)

Kimya är helt desperat just nu, hon ska valla ALLT.



Kram

2010-02-07 @ 19:57:18
URL: http://aymik.cybersite.se
Postat av: Linda med Norton

Tror att detta kommer att passa dig som handen i handsken!! Tur att inte den här Anders känner mig som har TRE raser gudbevars!! Det kan man väl inte, eller??? Ska bli kul att följa er!! Grattis i förskott!! Kursen kul i dag??

2010-02-07 @ 21:10:43
URL: http://bloggis.se/Norton
Postat av: Anneli m flock

Vi grattar till det fina kennelnamnet, nya bebben och dina framtidsplaner! Ska bli spännande att följa er...

2010-02-08 @ 11:02:19
URL: http://www.bloggis.se/winston
Postat av: Andrea & Forran

Ja herregud va människor kan gömma sig bakom nätet... ingen idè att ta åt sig av sånt! Detta kommer ju bli super, men de har ju vi redan kommit fram till :) Puss!

2010-02-08 @ 18:43:26
URL: http://forrothetoller.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0