konstig helg

Asså va fan kom värmen ifrån? I bjuv i helgen har tempen stått på 37 grader varmt och näst intill vindstilla och kvavt som bomben!! Det va helt jäkla otroligt! Hundarna fick fläktar i burarna och ständigt överhällda med vatten. Stackarna!

Men jag ska inte klaga, Makea skötte sig kanon! det va kluriga banor, både i hopp 1an och agility 2an. I hopp 1an kan jag meddela att 3st gick nollade,,, av 96(!!) starter!! Inte många i några av våra 4 lopp gick nollade. Lite måste ju såklart varit pga värmen. Hundarna orkade inte.

Makea höll fokus och förutom att jag gjorde en tabbe i agility tvåan på lördagen och att hon själv hoppade ett kontaktfält på söndagen så gick det bra. Vi låg bra i tid och det gick hyffsat smidigt runt. Tyvärr hade hon rivningar i 3 av loppen. Flera dessutom. Detta är inte alls vanligt när det gäller Makea, visst aussiesar har rätt kass hoppteknik i lag, men hon brukar sällan sällan sällan riva. Och i så fall när hon kommer fel, inte på raksträckor. Jag tyckte detta var konstigt men va inte så förvånad, tänkte på värmen och att det tar sitt. När man själv nästan svimmar inne på banan och benen knappt orkar springa av stumhet så är det väl inte så konstigt att hon river?

Men av 8 lopp på två helger har hon rivit i 6 av loppen. Flera hinder dessutom.

Pratade med Susann som är massör, hon sa att jag skulle gå (massage fanns där) och massera Makea bara för att fastställa att hon inte har ont någon stans. Visst, det lät ju inte så dumt, även om jag mer trodde på värmen.

Gick till massören som frågade om Makea rev med fram eller bakbenen. Bak sa jag (kollat på filmerna). Det va lixom som att hon inte tog upp bakbenen helt. Det visade sig inte vara så konstigt då Makea va väldigt stel i hela länden och lårpartierna. Väldigt vanligt på agiltiyhundar då dom lätt felbelastar. Men i Makeas fall även att hon varit stilla i ett par veckor och sen dragit igång, visserligen på hennes eget villkor och i lagom takt, men oavsett hur långsamt man drar igång dom igen så är det väldigt väldigt vanligt då det blir överbelastningar och felbelastningar.

När hon knådade bak och skulle trycka upp lite knutor så skrek Makea till ett par gånger och gnällde. Och Makea gnäller inte över mycket. Inte så konstigt att hon inte tar upp bakbenen när hon hoppar?!

Hon sa att efter 3-4 massagebehandlingar så är Makea helt bra igen, och under tiden kan hon tränas som vanligt bara att massagen hjälper att släppa stelheten och få muskelminnet att återgå till rätt sorts belastningar.

Så ingen fara i taket, men fan att 8 chanser till pinnar gav 1 som kunde varit i alla fall 4 till !!!!! Om hon inte rivit!! För rivningarna har varit det ENDA det hängt på, på 5 av loppen. Shit.... Synd att missa, men sånt är livet. Det kommer fler tävlingar ;)

Men å andra sidan hade vi annat skoj. På lördagen efter loppen åkte vi till Razzlas uppfödare för att träffa syskonen som dom behöll, syrran och ena brodern. Razzla och brorsan Tim va väldigt lika! Och båda har dragen efter pappan sin! Det är verkligen pappas tös detta! Hon fick leka lite med syskonen och kort togs, tyvärr på fel inställning så dom blev suddiga.. Razzla fick även gå in o träffa fåren lite, klart att uppfödaren vill se lite vad det kan bli av valparna :)

Razzla skötte sig bra till en början, hon är väldigt duktig för sin låga ålder och att det nu var 3:e gången på får. Efter en stund så sprang fåren lite för fort (springiga får!!) så Razzla visste inte riktigt vad hon skulle göra eftersom hon är så oerfaren så hon sprang efter :P Men det gick väldigt bra innan fåren började kuta iaf.

Sen ville han se hur Razzla betedde sig i en fålla, som hon aldrig testat. Tre stora (!!) får i en liten fålla gör det trångt, så man vill se om Razzla vågade gå in, backade eller gick emot dom pga osäkerhet. Koppel på för säkerhetsskull såklart. Jag vet inte om jag tappade hakan eller nått.. Min lilla diamant säger jag bara! Hon gick in, travade på runt dom (liite för fort, men det är en valp..) slickad längst fållkanten och rundade fåren helt oberörd över det lilla utrymmet. En tacka stannade en decimeter från Razzla och vände sig mot henne och stångade i luften och stampade i marken. Razzla står kvar, blixt stilla och bara tittar lugnt på fåret. Gick sedan med bestämda steg emot den så den vände igen. Helt lugnt och jävligt bra!!

Alla 3 som sett lilla Razzel trazzel i fårhagen nu har berömt henne väldigt mycket, hon är bra för att vara 5 månader och dom ser hur bra hon kan komma att utvecklas. Jag som är nybörjare på detta förstår nu att det är en rätt bra hund jag sitter på, det gäller att kunna förvalta den! Vallhundsprovet ska vi lätt ta, det är mitt mål :) Sen får jag se. Uppfödaren ångrade skarpt att han sålde denna hunden och det är ju lätt kaxigt, stolt som en tupp är jag över min svart-vita sprattelhöna! Det gäller att impa, haha! Hon kan nog bli väldigt bra i fårhagen om hon haft en erfaren förare! Sa att jag får la skicka ner henne nån vecka nästa sommar på internat till sin uppfödare o se om det kan bli nått vettigt av henne ;) Hon får dras med en grönis som mig i hagen nu o de är inte så lätt kan jag tala om, för jag vet knappt ett skvatt av vad jag sysslar med, hahaha!

Vi håller dock på att vi ska valla rätt sällan nu i sommar, för det tyckte han med. Eftersom hon är tänd och bra på fåren så är det lätt att man avancerar för fort och ställer för höga krav på en för ung hund. Till nästa år ska vi träffa får ofta, till dess någon gång då o då för att hålla det i liv. Nu kanske vi ska iväg redan denna veckan, men vi får se. Kul som fan är det i alla fall! :D Border Collie is tha thing folks! ♥

Kommentarer
Postat av: Sabine

Ja här har varit jäkligt varmt i Bjuv!Det va därför vi inte kom ner,jag hade ju fått ta mig ditt till fots och ju burit den lilla mer än halva vägen och i denna värmen va det nog för mycket för både mig och Haz ;)



Gött att hon visade fåren va skåpet ska stå,Capo blev faktiskt stångad av ett av Raz uppfödares får,inte superhårt men ändå.Duktiga Capo stod också kvar på samma ställe och såg ut att växa lite mer faktiskt .. ;)



Synd att vi inte sååågs ;)Jag tror att Haz o Raz hade gillat varandra ;)

2010-07-11 @ 22:13:46
URL: http://dirtysouthsaussies.wordpress.com
Postat av: Sara

Ja, det hade varit underbart med evigt friska hundar! Tänk vad man hade hunnit med då. :D

Skönt att Makea "bara" var lite stel, det går ju över. Ni kommer plocka pinnar nästa gång istället. Eran helg verkar ju ha varit bra trots värmen.

Härliga värme! ;)

2010-07-11 @ 22:42:04
URL: http://aymiks.se
Postat av: Sabine

HAHAHAHAHA vaddådå?:)Det är ju du som sa till mig att träna lilla Cap-Cap på att ha snaran runt halsen(???)hahaha :) Så varför inte fota eller ta med de andra hundarna med ;) Hihi nej men sanningen är att jag behövde bra ståbilder to my new homepage :)

2010-07-14 @ 12:53:10
URL: http://dirtysouthsaussies.wordpress.com
Postat av: Petra Ahlsten

Tycker mycket om det du skrev! Kul att se en del nyttiga saker och inte bara det generella sakerna som man kan läsa om varenda dag. ;)

2010-11-30 @ 10:51:49
URL: http://jade.se/reseguide

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0