Bilder och Film.

Ja, jag och min svarta diamant har varit o trampat runt i fårskit igen! Kul som fan är det! :D Måste säga att hon är rätt duktig för att vara så ung, ha träffat får endast två gånger och går helt utan varken komando eller annat utan helt på självkänsla. Till och med hon som vi vallade hos benämde Razzla som "en stjärna som man själv skulle behålla". Tur att inte mamma va där, för hon hade nog gärna låtit Razzla stanna där ;) För här hemma är hon allt annat än lugn och förståndig :) Här är hon den vilda ilbattingen som bara är några grader för mycket uppskruvad ;) Gör sönder koppel, hoppar upp på köksbänken och barstolarna i köket och en hel del andra upptåg som ej är önskvärda..

Det roliga är att när folk träffar henne så säger dom oftast att hon är så "lillgammal", det tror jag nästan alla har sagt. Mycket tror jag eftersom hon är så lugn och förståndig i fårhagen och när vi tränar annat. Hon tänker väldigt vuxet ibland.

Tex och Frida va också inne i fårhagen. Tex är helt orädd och älskar fåren! :D Fick bilder på honom som Frida får lägga upp om hon vill sen. På vägen hem stannade vi vid ett vackert rapsfält. Sen på kvällen lekte dom rövare och vi gjorde massa annat kul.

Här kommer lite bilder och en vall-film.

Bollfantast!


Jag och mitt svarta damp ♥


Minst sagt en hund med fart i, Tex har tufft att hänga på - men skam den som ger sig! :D

Här kommer filmen. Fråga inte vad jag gör, haha. Jag är mest bara i vägen och felplacerad, då det är jävligt svårt att hänga med när man själv inte styr. Första och sista gången jag inte är ensam i fårhagen, för det va lätt komplicerat ;)

Kommentarer
Postat av: Linda, Jojje och Milou

Gud va hon är snabb i hagen men grymt duktig för att vara andra gången hon träffar hårbollarna ;)

Så fint kortet blev i rapsfältet!!!

KRAM!!!

2010-06-07 @ 21:29:15
URL: http://bloggis.se/andersson
Postat av: Bianca

Haha ser kul ut :) Vore kul om du skrev lite mer om vad det är ni tränar på för sånna som mig som är helt oinsatta i vallning, förstår inte alls vad hon försöker åstakomma med den där pinnen :P

2010-06-07 @ 22:58:36
URL: http://blair.se
Postat av: Maria, Rocky & Malte

Instämmer med Bianca- Fattar noll ;) Men det ser ut som Razzla är lite väl närgången ibland va?

2010-06-08 @ 01:18:18
URL: http://fullspeedforward.se
Postat av: Sabine

Vad ni är duktiga!:)



Kan la svara lite på frågorna ovan ;).Pinnen är "press" att "här får du inte gå och här får du inte gå".Hon ska va på andra sidan fåren typ som klockan,och få in en balans att röra sig mellan 3-6-9 typ :) Men det ser ut nån gång som hon rundar men det är ju inte så extremt viktigt än,hon är ju bara valpis och nu handlar det väl mer om att får Razz Bazz att uppföra sig i hagen ;)



Närgången,nja inte så värst,hon är ju ändå valp och nyfiken..då skulle du se en aussie..men de är kroppsvallare och ska vara lite närmre :)



Än en gång,ni är så duktiga Tezze!Hon kommer bli grym!Man ser att hon blivit taggad sen sist ;)

2010-06-08 @ 02:00:42
URL: http://dirtysouthsaussies.wordpress.com
Postat av: tezze, makea o razzla

Bianca o Maria, vi "tränar" lixom inte på något speciellt, det kommer vi inte göra förrän hon är äldre, just nu handlar det om att locka fram instinkten, tända henne på får - alltså fånga hennes intresse.



Att hon är närgången har att göra med att hon utforskar. Det är för det första en VALP vilket gör att än har hon inte fått det mer naturliga avståndet, men som ni ser får hon det riktigt snyggt emellanåt. Att hon får "lov" att gå lite närmare har att göra med att vi vill att hon får lära sig lite själv, som operant inlärning typ. När hon går för tätt inpå så går fåren för fort och splittras. Det sista varvet är det inte lika mycket och hon avbryter till och med ibland. Det visar att hon börjar förstå att "går jag för tätt så händer det här, och det är inte bra för då blir det extra jobb att få ihop flocken igen". Förhoppningsvis utvecklar hon det själv :)



Vet att det är svårt att hänga med när man inte är insatt i vallningen ;) Men för att vara en 4 månaders valp andra gången i en fårhage så går hon riktigt riktigt bra! Har jag fått höra av dom två jag gått hos iaf, jag själv är ju i inlärningsstadiet när det gäller vallningen, men jag vet hur jag vill att det ska se ut när det är klart. Razzla bevisar att den bilden är långt ifrån omöjlig för oss :D



Har ni även läst ovan på Sabines komentar så hoppas jag att ni förstår lite grann. Det är alltså inte TRÄNING i den bemärkelsen på en så ung hund. Det blir det inte förrän hon är runt 10 månader eller nått kanske. I sommar kommer hon få träffa fåren ganska sällan, eftersom vi inte vill sätta in pressen för fort. Men KUL som fan är det :D

2010-06-08 @ 07:57:54
URL: http://tezzeshundar.se
Postat av: Sara

Tycker hon är jääätteduktig! Väldigt typisk border stil redan. Ska bli kul att följa er i vallningen. :D



Kimya löper, därför tittade vi aldrig på livmodern. Förhoppningsvis var det bara löpet som spökade, och att hon blir bra efter det. :)



Kram

2010-06-08 @ 13:09:48
URL: http://aymiks.se
Postat av: Victoria

2010-06-08 @ 13:45:55
URL: http://nineintheafternoon.blogg.se/
Postat av: Jenny J

Gud va söt o duktig hon är!! :)

2010-06-08 @ 18:30:14
Postat av: Anneli & Clemmie

Såå duktig Razzla är - redan! Hon har fattat mycket om vallningen bara på de här två gångerna. Jag blev så sugen på att låta Clemmie testa nu. Hon är ju tio månader och borde väl fatta att vallning inte handlar om att bita sig fast i fårens hasor...



2010-06-08 @ 19:25:15
URL: http://www.bloggis.se/clemmie
Postat av: Bianca

Okej då är jag med lite mer :) Kul att hon är så dutig redan!

2010-06-08 @ 20:29:48
URL: http://blair.se
Postat av: Kennel Pousoda

Hej det ser väldigt lovande ut :-D kan nog bli en riktigt duktig vallhuns som sin far....

2010-06-10 @ 18:58:28
URL: http://www.vallgaren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0