hundägare? hundtränare? UPPDAT

PÅ PROMENADER!

JA:

Jag plockar upp när Makea skitit i närheten av områden, skolor, gångbanor, stora gräsmattor och diverse ställen där folk lätt går.

Jag kallar in min hund och lägger alt. går förbi med henne i "gå här" kommando vid möten av andra hundar, barn, stavgångare, cyklister, joggare och andra människor. Uppskattat av många och ofta får man ett TACK alt "vad fin pli du har på din hund" när dom går förbi.

Nu är jag en uppskattad hundägare. En av väldigt få hundägare som faktiskt gör såhär häromkring, men som jag tror alla uppskattar.

NEJ:

Jag låter INTE min hund springa fram till andra hundar, känner vi hunden väl ska hon vänta på ett "hälsa" kommando.

Jag låter INTE någon annans hund rusa fram till min hund utan att ägaren frågat (får inte oavsett, vi känner inte varken ägaren eller hunden så då finns ingen anledning).

Jag försöker på ett vänligt men bestämt sätt förklara för tant nilsson att rulla du in din ettriga lilla golvmopp till minihund i ditt rullkoppel, för kommer den fram till Makea, så är det just bara en golvmopp kvar av din hund, en icke rörlig sådan.

Jag går INTE på att om din hund kommer framspringandes till min och du ropar långt bak "det är inte farligt! H*n är snäll! Släpp din hund så får dom klara upp det själva!". Jag skrämmer iväg din hund, varav du blir sur och det är fel på mig?.

Jag låter INTE min hund i något sammahang bli avbruten/störd när hon är under kommando, så håll dina händer och tassar borta!

Nu är jag längre ingen uppskattad hundägare - jag är en dålig hundtränare?! Som dessutom har en aggressiv hund.

KAN NÅGON SNÄLLA FÖRKLARA HUR FOLK TÄNKER?
Tänker dom inte alls? Jag blir vansinnig när de nedanstående alternativen sker. Dom som hittills gett sig in i diskussion med mig, har fått sig en jävla dängare och nu gör dom aldrig om det. MEN ska man BEHÖVA bli riktigt ARG på folk för att dom verkligen ska förstå??? Finns det inget som kallas "vett" längre?

Lite små trött på vissa faktiskt.... suck.



Uppdaterat.

Kanske ska utveckla att det inte är något som hänt just nu, utan frågor/kommentarer och händelser som nästan alltid utspelar sig i skogarna här :)

Vi har till 95% oansvariga ”alla hundar älskar alla”-ägare som bara har så jävla svårt att förstå att dom får göra va fan dom vill, men mig och mina hundar ska dom låta bli.

Nu gör dom flesta det, men inte utan att jag kommit i diskussion med dom först. (Varför kan dom inte bara respektera?)

Nu vet alla som känner mig att jag är en liten skit till att vara envis och står på mig när det gäller allt som har med mina hundar att göra, hihi :)

Men ni måste hålla med om att det är rätt fascinerande, hos icke hundägare, och hundägare med vett är jag en omtyckt/respekterad hundägare/”tränare” och hos en del mongon som bara inte kan förstå varför mina hundar inte får leka med alla, är jag en liten tjej som inte kan nått om hund och som inte vågar ge min hund ansvar.

Ja, ni fattar livet i våran skog är en dramaserie! Jag är lejonet - Skogens aggressiva konung HAHAHA! :D


Kommentarer
Postat av: Sandra

Oh, jag förstår preeeecis!!! Jag har samma principer som du och dessutom en hund med humör och åsikter som Makea (rödnäsan om nån missat det) som i mångt och mycket fick sina åsikter just pga framspringande hundar som skrämde skiten ur henne som liten.

Att folk inte har vett att lära sig tillräckligt om hundar så de kan läsa av det mest uppenbara hundspråk, att de inte kan ha allmänt hyfs, att de inte kan ge aningens respekt eller ens empati, ja det övergår mitt förstånd.

När det dessutom handlar om pyttehundar (INGET ont om små hundar!!!) så borde ju ägarna inse hur lite som krävs för att deras hund ska gå sönder och därmed vara lite rädd om den. Eller???

Nä, puckat folk finns det i mängder tyvärr...



Kram och stå på dig och håll huvudet högt på promenaderna i vetskapen om att du faktiskt har rätt! :-)

2010-03-18 @ 18:36:11
URL: http://saz.smuligt.com
Postat av: Frida

Kan bara hålla med, många människor verkar inte ha något som helst vett och visar att många av dom inte äns ska ha en hund.

Tänker bara på en sådan sak som hände på våran utbildning, även om det var något stort, men man blir ju så förbannad när folk bara släpper fram sina hundar högt och lågt.



Stå på dig vännen!

Kram

2010-03-18 @ 20:48:55
URL: http://www.fridatenghede.wordpress.com
Postat av: Anonym

ja så önskar jag att mina också betedde sig alltså så som du beskriver Makea,Det här med att komma fram till andra hundar utan tillåtelse sitter iaf inte hos de två yngre än så oss vill du nog inte träffa..höhö men matte kämpar emot men de fortsätter ju försöka ändå,därför jag propsar på hundar kopplade i de flesta lägen faktikt för man kan aldrig veta till hundra att hunden inte sticker.även den mest vältränade kan få flipp.



Nu vågar jag varken träffa dig eller Frida då mina gärna springer fram som de själva vill,dock är de kopplade.



Nu måste jag fråga vad som hänt?

2010-03-18 @ 21:54:10
Postat av: Sabine

och det va från mig

2010-03-18 @ 21:54:57
URL: http://dirtysouthsaussies.wordpress.com
Postat av: Sandra

Kom på en småkomisk åsikt till som jag får höra rätt ofta... Att det är SYND om mina hundar som inte får träffa och leka med alla hundar vi möter!!! Att de för det första har varandra och för det andra faktiskt har hundpolare de träffar ibland och för det tredje inte alls har nåt som helst behov av att umgås med främmande hundar titt som tätt och för det fjärde att jag inte vill utsätta dem för onödig smittospridning, det verkar folk inte inse... ;-)

2010-03-18 @ 23:07:25
URL: http://saz.smuligt.com
Postat av: Sabine

hahaha du är go du Tezzan ;)Lycka till i Malmö!!Vi hinner nog inte komma och kolla tyvärr..:(

2010-03-19 @ 13:44:52
URL: http://dirtysouthsaussies.wordpress.com
Postat av: Sabine

Jag förstår precis vad både du,Sandra och Frida menar och jag kan väl klargöra att drömbilden för mig är också lydiga hundar.Och det har jag ju men de två yngsta boffar gärna på andra hundar men det är ju inte samma sak som att springa fram för det skulle jag aldrig tillåta.Va lite otydlig där ja.



Men är det så att både dina och er två Frida och Sandras hundar inte boffar osv på andra hundar eller menade ni bara att de inte springer fram till hundar?För de gör ju inte mina heller men boffar kan de nog göra :)



Ville bara klargöra att jag inte har framåtspringande hundar och jag har de absolut inte lösa förutom vid träning och där jag har uppsyn!

2010-03-19 @ 17:04:09
URL: http://dirtysouthsaussies.wordpress.com
Postat av: Sandra

Sabine: Av mina så är det Dizzy som kan gaffa på andra hundar, de andra säger inget om inte mötande hund kommer väldigt nära och de känner sig trängda av nån anledning. Dizzy också den jag litar minst på och därmed den som mest går i koppel... ;-)

2010-03-19 @ 22:27:42
URL: http://saz.smuligt.com
Postat av: tezze o makea

Sabine: Makea springer inte fram till andra hundar, hon boffar inte heller. Hon kommer när jag kallar, även om det ibland är liiite fördröjning pga nyfikenhet ;) Vanligtvis kopplar jag upp henne medans vi går förbi, OM det händer något. Man ska aldrig säga aldrig... Och jag tar alltid det säkra före det osäkra :)



Däremot är hon inte alltid helt trevlig. Det värsta hon vet är när hon är kopplad och lös hund kommer framspringandes.. Då är den hunden inte mycket värd. Men gör någon hund utfall eller skäller när vi gårförbi så svarar hon aldrig! Hon har däremot 2-3 hundar här i området som hon AVSKYR av olika anledningar och flippar totalt och beter sig som en helt annan hund när dom kommer. Men det är bara vid dom..



Ebba den lilla sötnosen ska vi inte tala om ;) Men hon är aldrig någonsin lös heller :P haha. Däremot skulle hon ALDRIG (och det kan jag lova) svara upp mot någon hund, men alla ska skällas på :) Man är ju buhund :D

2010-03-19 @ 22:57:27
Postat av: Sabine

jamen tezze du och makea är ju omänskligt(ohundligt)lydiga..eller ja höhö:)



Men jag skyller på dåligt umgänge haha Capo är bara boffig när lilla spännhunden Daisy är med (Sandra,Dizzy-varning!!!)När han går med Yenna ja hujedamej då är vi såå duktiga så!

2010-03-20 @ 16:03:32
URL: http://dirtysouthsaussies.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0