Lite krut.

När solen så fint tittade fram igår tog jag och Makea ett riktigt härligt träningspass. Det gick jättebra med de gamla vanliga momenten och vi började träna lite "kryp". Blev fövånad över hur bra det faktiskt gick! Första gången ute på riktigt och i fotposition över huvud taget. Duktig tös!

Så idag drog jag med mig mamma ut för att filma våran träning. Alltid bra att se sig själv ur en annan synvinkel. Vi började med ett lååångt fint fotprogram. Avslutade det och gick tillbaka till mamma för att kolla på det men då satt hon där med kameran o frågade "hur börjar jag filma då?" WTF?! Jaha, visa IGEN (femtielfte gången!) och gör ett lååångt fint fotpass till med Makea. Påvägen tillbaka hörde jag "ska det lysa rött där uppe?" Då började hon filma när det var klart, så det blev en filmad mark. Men lite smått tålamodsförlust och ett irvigt försök att få mamma att förstå hur den simpla digitalkameran fungerade så gick vi en gång till. Lite halvtrött Makea ett hur många minuter som helst i fotgående! DOCK NYTTIGT! Filmen blev ÄNTLIGEN av och blev väl sådär. Hon gick bättre i början såklart.. Får försöka filma igen någon annan dag och få till det innan hunden tröttnat :P Positionen va ok för att vara Makea. Jag har lyckats få tillbaka henne bitvis men brist i upplärandet och dålig grund så lär det inte bli så mycket bättre tyvärr. Hunden har en jävulsk motor och ligger på som fan till 100%! ATT detta ska läras på annat sätt på svart-vit är inget jag tvekar på! 

Idag var jag dock inte snäll, jag råkade flera gånger, både under fot och läggande u. gång sparka iväg isbollar som ligger ovanpå istäcket. Detta är givetvis såå lockande för fröken blå, men hon höll sig ändå ;) hihi.

Det bra med filmen var dock att jag fick se att jag slarvat med bakdelskontrollerna i vänstersvängarna.. AJJA BAJJA! Men under vinterna har det knappast blivit någon perfektionsträning med all denna snön. Så vi drar igång det nu och hoppas på att få se mer barmark.

Inkallningen gick bra, lite många steg i ställandet men hon vill inte riktigt ta i med bromsen när det är is, förståligt! Så, bra mot omständigheterna :)

Apporten som jag kämpat som ett as med börjar likna apport! Hunden som för bara en månad sen totalvägrade ta skiten i munnen och ännu mindre få för sig att faktiskt springa tillbaka med den. Nu har hon dåligt upptag - men det är ett minimum problem mot vad vi haft! Tänker lägga ut filmen på det som ett bevis :) Min hund apporterar - och springer tillbaka! Det ni ;) hahaha



Sen gjorde vi lite fjärr. Snabbare har vi nog inte fått den, hon har aldrig varit den hunden som slänger sig i backen. En liten extra stjärna för huvudet åker ner ;) Även om det inte är helt befäst ännu.



Sen tränade vi lite kryp, på den lilla runda fläcken utan is. Detta är andra gången utomhus hon gör detta. Vet att det inte är jättebra, men det finns en god potensial för att KUNNA bli något BRA. Tycker ändå det är godkänt för att vara andra gången :) Meeeeen så lång väg kvar! Kan ju ändå visa, allt är ju inte perfekt när man börjar träna det såklart :)



Sen tränade vi stegförflyttningar. Höger är bra. Vänster är kasst (bara påbörjat). Bakåt är bra, oftast. Vändningar på stället finns det att slipa på. Sakta marsch är bra, språng går lite för fort och vanlig är som den är - alltid slipningsbar!

Det jag är lite extra glad för idag var platsen. 3 minuter med gömme, utan belöning och med störning i form av förbigående hundar (mamma stod o hade koll). Inte ett pip. Inte ett gnäll. Inte en tassflyttning - nu börjar det likna nått.

Ja, det är väl vad vi gör på träningarna nu. NUUU vill jag att löpet ska dra igång så hon är klar sen när våren är framme o tävlingarna kommer!!

Kommentarer
Postat av: erica

Roligt med lite video uppdate :) ,duktig din lilla blåå är :) Det är så nyttigt för en att se sig själv på film och se dom felen man gör trots man inte tycket att man gör nåt fel ,

Ni är så himmla flitiga! Man kunde ju hyrt dig som tränare ju ;)

Kramar

2010-03-04 @ 23:31:24
URL: http://bloggis.se/pokerface
Postat av: Tessan

Kul med filmer, ni är jätteduktiga!

2010-03-05 @ 07:18:54
URL: http://web.me.com/aussieridge
Postat av: Felicia

Ni är ju så duktiga! Jag bord enog varit lite mer seriös o tränat mer... :P

2010-03-05 @ 07:40:31
URL: http://mikkosblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0