Snabbt omtyckt

Veterinären ringde i förmiddags. Makea har fått behålla vattnet hon druckigt nu på morgonen vilket gör att dom ville operera idag. Fan vad det suger fett rent ut sagt att dom måste ta bort livmodern på henne. Självklart går hälsan för allt annat i hela världen och jag gör allt jag kan för att få tillbaka min Makea, den glada, spralliga, aktiva lilla jobbmaskin som alltid ställer upp på allt.

Men man måste väl på något sätt även få sörja att avelsplanerna gick åt skogen och de som väntat på valp från Makea får vända sig åt nått annat håll, vilket även gäller mig själv. Att hitta en ny avelstik var väl inte det jag planerat innan direkt men.. Om jag ska ta en till själv (vilket inte kommer ske förrän något år i så fall) eller sätt ut någon på foder återstår att se. Nu ska Makea bli frisk och glad först. När hon är frisk och glad igen kan jag börja se framåt och bygga nya planer.

Precis nu ringde underbara sköterskan som jag pratade med när jag ringde in första gången igår. Hon hade funderat på en aussie som nästa hund och ställde massa frågor om rasen. När vi kom in med Makea på undersökningen så trillade sköterskan in i rummet, sen va hon fast. Hon blev helt förälskad i Makea och ville inte släppa henne ur syne alls :) Mattes Pärla sätter sina fotspår. Sköterskan har suttit och pysslat med henne och ringde precis och berättade hur underbar Makea är och att hon aldrig blivit så förälskad i en hund vid första ögonkastet. Vi pratade helt om allt möjligt med hund vilket visar hur underbara människor det är på Västra Djursjukhuset! Hon hade precis suttit och kliat Makea på magen och sa att hon hälsar till sin matte. Sköterskan är väl näst intill lika förtvivlad som jag över att livmodern kommer tas bort då hon absolut ville ha en Makea-valp som sin första aussie.

Så mycket som jag ville ha en underbar liten dotter av min Makea. Makea, som bevisat allt jag velat se - allroundhunden! Uppflyttad i alla startade grenar på en gång (agility, bruks, lydnad), viltspårschampionat, CERT på utställning. Det kan inte sägas nog med gånger vilken underbar tävlingshund (och vardagshund) detta är. Det fokus hon ger mig på tävling slår allt, den tävlingsinstinkten, vinnarviljan och samarbetsförmågan hunden har. Att vi inte kommit längre redan nu har ju till största delen med att hon inte har mått bra att göra, livet för henne har inte varit helt rättvist än. Hon är bara 2år. Jag som till och med har hanen jag ville ha till henne. Kombinationen som skulle göra tävlingshundarna med "DET".

Men hur mycket man än måste få lov att deppa över detta så kan man å andra sidan hoppas att detta kan ställa allt tillrätta med Makeas hälsa igen. Om det är "tur i oturen" så kommer Makeas problem försvinna i samband med att livmodern försvinner (vilket hade varit skönt). Om så är fallet så va det på ett sätt "onödigt" eftersom vi hade kunnat rädda henne från akut livmoderinflammation genom att para Makea under nästa löp och sen hade allt kunnat bli bra. Men om spyendet inte försvinner ihop med livmodern så var det ju bra, för vet jag inte vad det är som orsakar spyendet så hade jag ändå inte tagit in henne i avel med rädsla för ärftlighet. Så det är pest eller kolera, bara att välja. Och jag väljer det rätta känner jag, för blir hon frisk och mår bra så är det värt allting i hela världen!!

Och ska man försöka va positiv så slipper jag löp och skendräktighet och behöver inte planera tävlingarna efter löpperioderna.

Någon som har erfarenhet av kastrerade tikar? Det jag har fått för mig är att dom blir sega, lata och feta! Det skrämmer mig.....

Makea kommer opereras efter lunch, så sänd henne en tanke när hon ligger där och sover gott ♥

Mattes livs vackraste diamant! ♥ Du förgyller mitt liv ända in till den djupaste delen av mitt hjärta ♥


Kommentarer
Postat av: pernilla

Klart vi ska sända en tanke..tänker på henne mest hela tiden....<3 lilla hjärtat....'Kram!!

2010-05-19 @ 14:01:16
Postat av: Jackie

Attans skit alltså på fina & duktiga Makea!

Men viktigast är att hon blir frisk & kommer hem välbehållen. Hon är samme hund innan som efteråt fast utan livmoder. Suger fett! Men det drabbar vem som helst även den man minst anar. Ganska vanligt i våra tider nu tyvärr,.,.

Tänker på Er

Kramiz

Postat av: Maria, Rocky & Malte

Tänker som sagt på er. Förstår att du är jätte besviken.

2010-05-19 @ 15:02:02
URL: http://fullspeedforward.se
Postat av: Linda

Tänker på er!!

2010-05-19 @ 16:23:43
Postat av: Sabine

Klart det är skitråkigt med avelsplanerna,men som sagt det viktigaste är Makeas välbefinnande!Hoppas allt gått bra och att du snart får hem samma goa hund!:)



Angående kastrerade tikar,jag känner en som tävlar med en tik som fick ta bort livmodern..där blev inte mycket skillnad iaf.Vi håller tummarna att allt går bra!



Kram

2010-05-19 @ 17:54:49
URL: http://dirtysouthsaussies.wordpress.com
Postat av: Linda, Jojje och Milou

Tänker massor på sötaste Makson!!

Erfarenheten är olika...vi har gjort det på två collietikar, å den ena fick en enorm päls som var oerhört lättskött å den andra fick en mycket sämre å mjukare päls som allt fastnar i...humöret blev åxå helt olika, den ena älskade allt å alla medans den andra kände att anfall är bästa försvar... Tik nr 1 blev jättepigg å ville vara med på allt, hon blev strax över 13 år å tik nr 2 blev gammal i förtid, trött å seg men jävligt enveten å otroligt egen men hon blir nu i sommar 14 år, så jag tror och hoppas att Makea kommer att blir den hon alltid har varit!!

KRAMAR!!

2010-05-19 @ 18:09:28
URL: http://bloggis.se/andersson
Postat av: Sara

Jättetråkigt att valpplanerna stupade. Tänker på söta Makea!

Jag vet hur det känns. Mischa fick livmoderinflammation och blev tillslut tvungen att opereras. Det var en stor besvikelse för mig, då jag var glad över en skottfast collie och tänkte mig en kull efter henne. men hur blev det med rädslorna ändå..

Mischa blev piggare efter operationen. Hon är smal, och går verkligen inte upp i vikt lätt. Pälsen däremot har blivit MYCKET tätare, och kvalitén har blivit lite sämre, enligt mig.



Freja fick en öppen livmoderinflammation och fick åka in akut. Hon höll på att dras med där, då var hon 8 år. Hon blev lätt väldigt tjock efter operationen och pälsen blev vågig.



Kram!

2010-05-19 @ 19:52:40
URL: http://aymiks.se
Postat av: Syrran & Forran

Älskade mackson och tezze jag tänker på er. Huvudsaken är att Makea blir sitt gamla jag, men förstår den totala besvikelsen. Ringer sen <3

2010-05-19 @ 20:27:56
URL: http://forrothetoller.wordpress.com
Postat av: erica

Trist med valp planerna men som du skriver självklart går hälsan före allt.

Vi håller tummarna hårda här att makea blir bra.

Tänker på er.



Kramar

2010-05-19 @ 20:49:56
URL: http://bloggis.se/pokerface
Postat av: Frida

Massa tankar till er! kramar!

2010-05-19 @ 22:16:42
URL: http://www.tenghede.se
Postat av: Emelie

Fy så tråkigt för er att dina avelsplaner med fina Makea gick i stöpet. Håller tummarna för att allt blir bättre med henne nu också.



Vi har haft 3 kastrerade tikar och ingen av dem har blivit slöa på något vis. Snarare så har de mått bättre och 2 av dem kanske tom. blivit piggare (eftersom de hade problem kopplade till löpen). Dock har de haft lättare för att lägga på sig, men inte så att det har känts som ett problem.

2010-05-19 @ 22:39:50
URL: http://www.mivinnas.se
Postat av: Carolina

Nej vad tråkigt att du inte kan ta valpar på henne men som du säger så går hälsan förre allt annat.Dom behöver inte alls bli feta så länge du är noga med vad hon äter och att du håller i gång henne.Seg har jag inte märkt av att mina kompisars hundar har blivit men det kanske e hund till hund.sänder en tanke till er att allt går bra

2010-05-19 @ 23:17:28
URL: http://lovelyrose.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0