vallat!

Igår åkte jag och Razzla med Frida o Niklas ner till Sabine och Micke för att dra vidare till Peter (en mening med många namn!) för att valla!

Razzla har inte fått sett får innan så det skulle bli vääääldigt spännande att få se hennes reaktion! Första svängen in va hon avståndstagande, inte för att hon va rädd utan för att hon mer funderade. Efter bara en minut så började hon känna självförtroende, att det faktiskt va HON som hade makten. Hon va ungefär som jag tänkte att hon skulla vara i hagen. Hon va lugn och harmonisk, hade äkta BC stil och jobbade väldigt bra i balans för att vara första gången.. Helt förstummad gick jag runt där och känslan av att gå in med en BC valp som direkt tar fram de instinktiva anlagen va en helt underbar känsla!

Andra gången gick ännu bättre. Hon gick direkt in och jobbade på fåren och höll dom bra till mig. Hon jobbade utåt bättre i höger varv än i vänster så höger är väl "hennes håll" vilket betyder att jag får jobba lite mer i vänster. ställde mig längst staketet för att träna STAND (engelska kommer vi använda i vallet) och rent instinktivt (eftersom hon inte kan komandot) står hon helt stilla med låg kropp under den tiden som jag o fåren står stilla. Lite valpbus hann hon såklart med mellan varven men det är ju rätt naturligt :P

Sista varvet inne (när vi varit där typ 6 timmar o hon inte sovit) så va hon väldigt väldigt trött så där la vi av snabbt. Och det är som Peter sa också, att en BC valp tänker så mycket mer och jobbar med huvudet på ett helt annat sätt än vad en annan valp gör, typ aussie eller så, och blir därför så mycket mer trött snabbare.. Men jag längtar som fan till nästa helg när vi ska in i hagen igen och se hur tänd hon blir då (det kommer ju inte gå såhär lugnt när hon fattat vilken makt hon har, haha).

Vet att Frida o Sabina filmade o fotade (min kamera är fortfarande på lagning... :( ) så det kommer nog ut nån snutt eller bild när jag fått det.

Nu ska vi packa igen, för i eftermiddag åker jag och Razzla för en hel helg med BEVAKNING vilket ska bli såååå jävla roligt :D :D

Kommentarer
Postat av: Sabine

Det kommer snart bilder och så,ska bara fixa lite med djuren först ;)



Ni va superduktiga,det va en fröjd för ögat att se Razzlas instinkter plockas fram!:)Att hon hade svårt för ett håll ska tydligen va vanligt.Men det va väl kul att nån av dina hundar inte är bra i "Vänstervarvet" hahahahaha skoja ;)



Det är tydligen det som är med Capo med(trots att han är en sleten aussie :) )Att han tänker mycket,och därför blir han trött så fort..du såg ju själv hur lugn och timid han va mot kvällen :)



Men ni va super!Jag ska ha BC!Hahaha ja och mina aússies med men eftersom jag vill ha "finliret" i vall och är såpass intresserad av det så ser jag en BC i ankommande inom ett par år :)



Kramis!

2010-05-28 @ 12:18:35
URL: http://dirtysouthsaussies.wordpress.com
Postat av: Sara

Jag håller med, Boder collien är såklart den ultimata på fårvallning!

Men det finns ju Aussies som också VALLAR (pratar WA). Jag tror att om man bara får bort de där nu-jäklar-ska-jag-bita-den-i-benen fasonerna så är Working Aussie också en riktigt skicklig vallhund. Det finns ju en anledning till varför de är så tända på att gå "på" och varför de tar till skall. :) Aussien är ju framavlad för kovallning, vilket man inte får glömma. :)



Jättekul att Razzlas instinkter visat sig direkt, men det är ju inte så konstigt. ;) Ni kommer bli helgrymma i vallningen också.



Kram

2010-05-28 @ 14:31:52
URL: http://aymiks.se
Postat av: Linda, Jojje och Milou

Åh vad kul att det gick så bra i hagen, så roligt att få höra att hon var duktig även där ;)

Lycka till nästa helg!!!

KRAM!!

2010-05-28 @ 22:47:20
URL: http://bloggis.se/andersson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0