Lång tid.

Ja, de va ett tag sen bloggen såg sitt ljus. Två månader snart. Två månader som på väldigt många sätt varit de två allra svåraste månaderna i mitt liv på många plan. Trodde inte jag någonsin skulle få så många svåra beslut och så jäkla mycket motvind på en o samma gång.

Jag har haft helt underbara vänner som funnits vid min sida vid alla mina dåliga dagar och kommit fort som vinden när jag brytit ihop. Jag har aldrig sett mig själv som en människa som har haft sånt enormt behov av mina nära på detta sättet, jag tar deras problem som mina och försöker alltid finnas där för dom, men trodde aldrig att jag själv skulle behöva falla så handlöst i deras armar. Jag är enormt tacksam över att alla famnar har funnits vid min sida. Man inser hur mycket ens vänner betyder! ♥ Älskar er ♥

Mycket av det jobbiga är på en privat nivå och tas inte upp. Mentalt är jag egentligen inte redo att ta upp det andra heller,, men frågan är om jag kommer bli beredd? Slaget under bältet utifrån, snacket bakom ryggen och känlsan av misslyckande är hög. Men det är en sak som har legat som en stor tung sten på mina axlar och är orsaken till mer än hälften av alla bryt. En sak som många gång på gång frågat men som jag inte gett något svar på.. Razzla.

Razzla bor inte hos mig längre. Ett beslut som varit så svårt att ta och som jag gång på gång ångrat men insett att det inte funkar. Det gick redan för långt... fan.

Razzla är en hund som ligger enormt högt i stress, som har ett hett temperament och som inte klarar av att hantera sig själv. Hon klarade inte av miljön här och hennes överslagshandlingar är obeskrivliga.

Jag kommer inte gå in på mer detalj om henne, för hon är en hund som man måste se med egna ögon för att förstå hur stort problemet är,, det låter så "enkelt" när man skriver det eller förklarar. Det har jag nämligen försökt, men när folk sedan sett henne så säger dom att dom får upp ögonen på riktigt och hakan får dom plocka upp från marken.

Razzla bor nu hos underbara fantastiska Iréne som besitter en stor kunskap om Bc i sig men även problemhundar som hon jobbat med sen -88. Iréne har lugnet, metoderna och kunskapen att kunna få ner Razzla på jorden. Under de veckor Raz har varit där så har det hänt mycket med henne men inte utan en hel massa jobb, Raz är ingen hund som löser sig själv.

Jag har aldrig någonsin mött på en hund som henne. Hon har lärt mig enormt mycket om stress, överslagshandlingar och så vidare. Hon har breddat min kunskap.

Razzla kommer även genomgå en undersökning då hon påvisar stark smärta från ryggen/bakpartiet. Någonting är fel och nu ska vi kolla upp vad det är. Felet är lite avgörande om Razzlas liv. Det känns skit!

Det har varit många dagar och kvällar med gråt och sömnlösa nätter. Men det kan inte kännas mer rätt för Razzlas skull, men min älskade lilla sprattelhöna är otroligt saknad. Hon var guldhunden på brukshundklubben. Fan va grym hon var!! Och nått sötare charmtroll får man leta efter, hon fångade alla!

Tack alla som söttat mig och som pratat vett med mig i de allra svåraste stunderna, jag har inte varit galen, jag har varit modig nog att se verkligheten.



Älskade Razzla vad jag saknar dig i min famn ♥ Kommer alltid Älska dig och kommer hälsa på dig flera gånger, det vet du! Du är en pärla till hund i grunden och den pärlan hoppas jag visas igen snart ♥

Sen är det mig själv också, inte bara känslomässigt utan fysiskt. Min kropp funkar inte som den ska varje dag och gör ont. Jag är just nu mitt i en utredning av ledgångsreumatism (reumatoid artrit, RA), artrit (ledinflammation) och atros. Har fått bättre smärtstillande nu iaf. Det kassa med det hela är att RA inte alltid visas på prover de första åren och artros misstänker jag själv mest i höfter, men de röntgade bara händer och fötter. Så jag lär få gå tillbaka med höfterna vid sidan av. Kasst. Detta har gjort att en hel del energi och ork tagits i från mig.

Makea har fått vara  skogsmulle de senaste och klagar inte ett dugg även om hon älskar att få göra nått för en godisbit då och då. Älskade Ängel Blå! Så underbart förstående.

Så nu vet alla,, så jag slipper frågorna. Såklart att folk undrar när jag varit så nere, men orkar inte ta historien gång på gång och så gäller även med följdfrågor. Just nu orkar jag inte..

Hoppas på förståelse.

Kommentarer
Postat av: Elisabeth, Merlin & Mio

Förstår att du haft en jobbig tid och även har det nu.

De bästa besluten är oftast de som är svårast att fatta! Hoppas att allt ordnar upp sig med lilla yrpannan och att de förhoppningsvis inte hittar nåt allvarligt på henne!!!!

Ang din sjukdomsutredning så är det ju bra att du fått piller som funkar bättre. Att gå runt och ha ont kan knäcka vem som helst!

Hoppas de kommer fram till vad som felar dig!!! Inget skoj med ledbekymmer i så ung ålder :(

Kram från mig och mina blå galningar!!!!

2010-11-08 @ 17:30:01
URL: http://merlinomio.wordpress.com
Postat av: Linda, Jojje och Milou

Så tråkigt å läsa...tårarna rinner...snyft...men att det finns sånna människor som snackar skit om nåt sånt här, det är väl inget man gör...MOOOORRRRRRRR...det är väl nåt som man kan få ha för sig själv å med sina vänner å få berätta när man känner att man orkar...det är starkt av dig att göra det nu... Tråkigt att behöva ta det stora beslutet med lilla Razzla MEN jag vet ju hur mycket du verkligen älskar henne å vill göra det bästa för henne...hoppas att det inte är nåt allvarligt med henne... Å stackars dig som har så jävla ont hela tiden...du är ju bara barnet å ska inte ha ont NU, tycker så enormt synd om dig å bara så du vet så finns vi här när du som helst behöver oss!!!!!!!!

Massa strykekramar Linda, Jojje och Milou.

2010-11-08 @ 17:47:55
URL: http://bloggis.se/Milou
Postat av: Emelie

Usch då. Förstår att du har haft en hemskt jobbig tid. Då var det Razzla jag träffade hemma hos Iréne sist ju! Hon jobbade så fint och lugnt med henne och den lilla svartvita skötte sig fint.



Stor styrkekram till dig!

2010-11-08 @ 17:49:52
URL: http://www.mivinnas.se
Postat av: Siv,Egon&P`Trine

Sender masse gode tanker til deg. Klem.

2010-11-08 @ 17:50:39
Postat av: Maria

Hej! Hoppas du mår bättre och att det ska gå på rätt väg med din smärta och sjukdom. Det var väldigt tråkigt att läsa det du skriver om Razzla men fungerar det inte så är det starkare att be om hjälp än att vara stolt och dum. Hoppas allt blir bra för henne, det är otroligt att hon inte vissade något av det beteende när hon var här nera men det ska du inte ta personligt , för det är säkert miljö relaterat och inte person relaterat.Du ska veta att Razzla alltid är välkommen hos oss om det skulle bli aktuellt. många krya på dig kramar från Maria och Razzlas syster Iza.

2010-11-08 @ 18:40:48
URL: http://jasper.zoomin.se
Postat av: Anki,Siri,Vilda

Du gör det du tror är bäst för Razzla och det är det viktigaste. Folk som pratar är bara att strunta i. Viktigast är du känner att gjort rätt. Jag har träffat Irene och tror därför att du gjort alldeles rätt. Hoppas verkligen att du kryar på dig och inte arbetar ihjäl dig. Kram Anki och hundarna

2010-11-08 @ 19:31:22
URL: http://www.arelidsaussie.se
Postat av: Anonym

Maria:Måste säga att delar av din kommentar känns rätt olämplig i detta skedet....

2010-11-08 @ 19:39:25
Postat av: Anonym

ANONYM Då kan du gärna säga rakt ut vad som är olämpligt...att jag tycker hon är stark som ber om hjälp eller att Razzla för modligen är miljö känslig att jag inte tror att det är relaterat till person vad är det som är så olämpligt tycker du så att du inte kan sätta namn på kommentar....

2010-11-08 @ 20:09:26
Postat av: Åsa

Tezze...Inte nog med dina egna (privata) bekymmer som är nog så jobbiga och allvarliga kramar om. Så har du uppenbarligen haft problem med Razzla också. Jisses vad tungt du har/haft det!

Jag känner en person som har haft samma problem med sin hund och lite till. Man provar och provar men inser att det inte går längre. Mycket bra beslut av dig, men oerhört svårt beslut att ta. En eloge till dig för att du är storsint och tänker på hunden. Något står ju inte helt rätt till och då har hon säkert hamnat bra i nuläget.



Många kramar

2010-11-08 @ 20:17:38
URL: http://www.silvaspace.se
Postat av: Sandra

Jag önskar att det gjorde dig nån glädje att jag vet hur det känns, men det vet jag ju att det inte gör. Men jag vet hur det är att ha en kropp som en gammal tant fast man är ung, hur det känns när kroppen motarbetar en hela tiden. Jag vet hur det känns att behöva ta beslutet att låta en hund flytta. En hund man haft all anledning att tro att den skulle bli gammal där hemma. En hund man haft stora planer och förhoppningar för.



Jag står bakom dig, såhär på avstånd, bara så du vet! Fortsätt vara stark! Massa kramar/ Sandra

2010-11-08 @ 21:36:29
URL: http://saz.smuligt.com
Postat av: Sara

Men Tezze. Fy så tråkigt. Detta kanske förklarar varför vi inte har träffats på klubben på så himla länge. Hoppas all otur vänder snarast, nu får det ju räcka. Håller alla tummar för att Razzla får ha en fortsatt bra tillvaro utan smärtor och givetvis du också!



Massa, massa styrkekramar

Sara

2010-11-08 @ 21:40:32
URL: http://aymiks.se
Postat av: Lena

Livet e bra orättvist.

2010-11-08 @ 22:02:32
URL: http://bonitaochjag.se
Postat av: Linda Sundberg

Näe, FY så tråkigt att läsa!! Du har säkert gjort helt rätt är jag säker på! Hoppas det inte är allt för allvarligt med Razzlas "sjukdom"! Hoppas du blir frisk snart!!! Många kramar!!!

2010-11-08 @ 22:37:50
Postat av: Eva m Hedda & Bella

Det är aldrig fel att omplacera en hund, hur jobbigt det än är! Försök nu fokusera på de positiva bitarna i livet, för de finns där någonstans, så ska du se att det vänder och blåser medvind snart!

2010-11-08 @ 23:42:43
Postat av: Frida

Du vet att jag stöttar dig och finns där! Kramar till dig!

2010-11-10 @ 06:58:45
URL: http://www.tenghede.se
Postat av: Lisa

Starkt gjort Therese! Kan inte föreställa mig hur piss-jobbigt det är, men jag tänker på dig!



Kram

2010-11-10 @ 21:34:16
URL: http://nydalafavoriter.wordpress.com
Postat av: Mamma

Finns här i med och motgång... <3>

2010-11-12 @ 13:00:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0